onsdag 30 juli 2008

Har ni tänkt på hur vuxna (svenskar) beter sig när de är utomlands? Man hör ju alltid att ungdomar dricker och är fulla hela veckan, ingen som tycker att det är något konstigt med det. Jag vet att det är sant, ungdomar dricker mycket, men glöm inte de vuxna...
På vårt hotell bodde det ett par som åkt dit med sina barn + kompisar och flickvänner. De hade 6 ungdomar med sig! Dessa ungdomar kanske drack, jag vet inte, men de uppförde sig exemplariskt. Nu tänker ni att de var världens nördar, men icke, coola kids (eller vad man säger nu för tiden). På dagarna lekte vissa av dem med barnen i poolen. Alltså inget supande här. 
Däremot fanns det två par i 30-40-års åldern med små barn. De började på förmiddagen i poolen med att dricka (och då menar jag inte saft) fortsatte hela dagen och blev givetvis mer och mer fulla och skräniga. Vid dagens slut när de skulle gå in hade de fyllt ca 3 kassar med tomburkar + alla tomma glas de släpat ut från hotellrummet med dricka i. Eller som min mamma sa: Varför tar de ut vatten i dricksglas?.... 
Vid middagen kommer det ena paret, han leder henne och hon fnittrar helt hysteriskt, hon kan alltså inte gå själv, sidan om går barnen ca 5 och 3 år gamla. Dagen efter kommer samma familj, pappan med bandage om armen, pojken sydd med ett antal stygn på hakan. Detta kunde säkert hänt även i nyktert tillstånd. 
Nästa dag var de vuxna väldigt tysta vid poolen, de låg dock i skuggan. Jag trodde att de kanske hade lärt sig något, men redan dagen efter var de i gång igen. När jag gick förbi dem lite senare på eftermiddagen stod den ena mamman och hoppade jämfota upp och ner och skrek, med skratt i rösten: Alla vuxna ska duscha tillsammans, alla vuxna ska duscha tillsammans! 
Dagen efter kommer pappan i den andra familjen hasandes fram, det visar sig att han ramlat och brutet revbenet, detta skulle kunna hända i nyktert tillstånd också.
Vad jag vill säga är varför dricker man så mycket på semestern, gör man det hemma också? Varför gör man det när man har barnen med sig? Varför tar ingen upp hur fulla vuxna är på chartern? Visst ungdomar kan råka illa ut när de dricker, men det kan vuxna också. Det viktigaste av allt, ungdomarna och vuxna bestämmer själv, det gör inte barnen som följer med...

Inga kommentarer: