onsdag 7 april 2010

Skolbesök och regn! (24/3)

Vi började dagen med vår morgontur.


Efter det besökte vi en skola som samarbetar med Star for life. Vi fick prata med både rektorn och biträdande rektor.



Här ser ni biträdande rektorn som visar oss lärarrummet. Om jag inte minns fel så arbetade det ca 35 lärare på skolan där det gick ca 1100 elever.



Vi kom precis vid lunchrasten. Eleverna köar för att få mat. De hade precis börjat ge eleverna mat, innan hade de med sig mat hemifrån.



I varje klass gick det ungefär 100 elever och de satt tillsammans tre vid varje bänk. Klassrummen var inte stora.



Det fanns en vattenkran på skolan och det var inte alltid den fungerade.



Här ser ni köket där de lagar maten till eleverna. Det var dessa tre kokplattor och ett stort bord.
Detta är en bra skola. Eleverna som har längst väg till skolan bor 10 km därifrån. De går fram och tillbaka varje dag, bara för att få gå i skolan.
Vill du hjälpa en elev med skolgång i ett år? Det kostar 200 kr/år. Titta här!

Eftermiddagen och kvällen bjöd på en safaritur...



... och middag i regnet!


8 kommentarer:

Hörni sa...

Vad roligt och intresant att besöka en skola där. Det borde svenska elever få göra någon gång, så kanske de skulle uppskatta skolan lite mer.

Malla sa...

Håller med Gun där! Jätteintressant, jag ska visa Fabbe detta. Han tycker det är förfrligt trist i skolan och han går ettan..

Anonym sa...

Vilken spännande och intressant resa det måste ha varit.

Ellinor sa...

Vilka kontraster mot hur vårt skolsystem fungerar här. Dock är jag övertygad om att dessa barn uppskattar möjlighet att överhuvudtaget få gå i skolan.
Kram

ansepanse sa...

tänk att gå fram och tillbaka 10 km för att få gå i skolan, det är annat än här det
kramar

anne sa...

En liiiiten undran; kände du dig någonsin skyldig (förstå mig rätt nu) under skolbesöket eller om ni besökte någon shanty town eller annat fattigt område? Skyldig över hur bra vi har det i jämförelse...?

Sv. Inte trodde jag om dig att du skulle hemfalla åt fuskgoogling vid första frågan! Inte ens en ledtråd frågade du efter!

BP sa...

Ja du... man börjar ju förstå hur otroligt bortskämd man är i Sverige. Egentligen har vi bara I-problem här, eller hur?!!!!

PS. Älskar verkligen dina reseupplevelser som får mig att få lite perspektiv på min "lyx-tillvaro" faktiskt. Tack Jess. DS

Huskatt sa...

Det där var intressent!
(oj..jo, jag råkade drutta in här hos dig, kollar lite )