söndag 4 april 2010

Födelsedag och Star for life! (23/3)

Jag fortsätter berätta om min Sydafrika-resa. Morgonen började som vanligt med Game drive. Den här dagen fick vi bland annat se elefanterna! Av alla de djur vi såg skrämde elefanterna mig mest.
Vi sitter i jeepen och hör hur elefanterna trumpetar och hör hur de rusar fram genom bushen. Vi ser att de rusar rakt emot oss! Jag tänker bara: Backa! Backa! Backa!
Elefanten stannar precis framför jeepen och blänger på oss. Till saken hör att vi var ett väldigt snacksaligt gäng, men just när detta händer är det knäpptyst, det är inte ens någon som får för sig att ta fram kameran. Rangern skrattade åt vår rädsla eftersom han visste att så länge ledarhonan inte gör tecken på att de ska anfalla så är det lugnt! Men det visste ju inte vi då!


Den här dagen fyllde två av våra vänner år! På kvällen kom ungdomar från Star for life och sjöng för oss! De är helt fantastiskt duktiga! Har försökt att föra över filmen när de sjöng tyvärr utan resultat... Återkommer om jag lyckas!


Star for life startades 2005 som ett projekt att inspirera unga människor att tro på sina framtidsdrömmar, att stötta dem att leva ett liv utan AIDS. Sydafrika är ett av de länder som drabbats hårdast av AIDS. Det finns byar i Sydafrika där det bara finns barn och gamla människor kvar, de andra har dött i AIDS. Detta resulterar i att många barn är föräldralösa och har ingen som kan försörja dem. Star for life ger de en chans att få gå i skolan, lära sig tro på sig själv och en möjlighet till ett bra liv.
Vill man stödja denna organisation, läs här! Om du betalar in 200 kr hjälper du en ung människa med skolgång i ett år. För 600 kr betalar du skola för en elev i tre år!



Så här såg det ut i badrummet när vi kom in på hotellrummet! Tyvärr var jag lite halvdålig så badkaret blev inte utnyttjat! :)

4 kommentarer:

Malla sa...

härliga resa! trots skrämmande elefanter :P

BP sa...

Jag får nästan gåshud när jag föreställer mig barnens sång för er. Just sättet som sydafrikaner sjunger är ju vida känt... och så himla speciellt och "djupt".
Hade varit vettskrämd för elefanterna dom vill man ju liksom inte krocka med om man säger så.

Emelie sa...

Haha, roligt med elefanterna men nog hade ni fog för att vara rädda, man ska ju inte vara dumdristig!

Star for life verkar vara en riktigt bra sak och ännu bättre när man känner någon som är involverad och har sett hjälpen på nära håll. Då vet man att det verkligen fungerar.

Kram Emelie

Camilla sa...

Hej vännen ! Har du läst debattsidan (sid 4) i dagens Kvällspost(5/4) där handlar det om Stars for live.
Kram