söndag 1 april 2012

Shopping och Earth Hour

Maken och jag bestämde oss för att åka in till stan och shoppa.
Min förkylning hänger i så jag var inte på mitt bästa shoppinghumör och därför blev de flesta av mina inköp inhandlade på apoteket.


Inte bara apotekssaker passar till en förkylning. 
En bra film är aldrig fel!


I går kväll släcktes ljuset och stearinljus tändes för Earth Hour.
Båda tjejerna tyckte det var viktigt att vi var med. De har pratat om det en hel del i skolan.


Jag tycker det är en bra idé. Det påminner oss om vår miljö. Får oss att tänka på hur vi kan spara på vår miljö i vardagen. Inte slösa med strömmen. Släcka lampor i rum där vi inte är.
Egentligen borde vi påminnas oftare. Som yngsta dottern sa:
-Kan vi inte ha Earth Hour oftare här hemma?
Visst kan vi det! Att sitta hela familjen samlad i vardagsrummet med endast stearinljus och ett sällskapsspel är mysigt att göra vilken dag som helst.
Då gynnar vi både miljö och familj! 

21 kommentarer:

Petra sa...

Mina släckte ner hemma också. Håller med att vi måste bli mera medvetna.
Hoppas att du snart blir bättre.
Kram

Malin sa...

Myspys med familjen är aldrig fel!

..och så hoppas jag att filmerna kommer göra dunderkur på din förkylning. :)

Evis sa...

Samma här , stearinljus fick räcka men Gud så mysigt :)
Tycker med att det är bra att värna om miljön och jag försöker att varje dag värna om den så mycket jag kan :) kramar

Helena sa...

Här släcktes också ner!
Visst är det viktigt att visa för barnen att vi vuxna tar detta på allvar, det är ju faktiskt deras framtid det gäller!
Hoppas förkylningen ger med sig snart:)

tinajo sa...

Ah, Mad Men - så förtjust i den serien! :-)

BP sa...

Bra att du kom hem med någonting iaf;-) Det kommer fler shopping tillfällen i andra butiker än apoteket framöver. Earth Hour är bra. Vi har inga stearinljus i vårt hushåll, vi är ju LEDade så... men vi är faktiskt duktiga på att alltid släcker ljuset och då vi använder LEDar och enrrgisnåla glödlampor så anser jag att vi drar vårt strå tillnstacken ändå.

Anna sa...

Vi fuskade lite :(
tvn var på hemma för de var en spännande film, men vi släckte ner allt annat så lite bra jobbat av oss i allafall.
Kram

Jeanette sa...

Vi släckte alla lampor och tände ljus, däremot så gick tre laptoppar på batteri...
Ser att du hade Mad men där, jag är inne på slutet på säsong 2, den är "schysst".
Kram

Laila sa...

Precis så tyckte sonen här med. "Vi borde ha det oftare för det är mysigt med ljus" ♥

Vilda tankar! sa...

Earth Hour borde man ha en gång i månaden och väljer man att sitta hela familjen tillsammans för en gemensam aktivitet så ger det nog mer för ens framtid än själva grundsyftet!
Krya på din förkylning!

Anonym sa...

Visst borde man ha avstängt lite oftare inte bara för miljöns skull, sa hon som sitter här med datorn i full snurr.

Diana sa...

Vi missade earth hourn men hade släckt flera timmar på dagen... när vi inte var hemma, mohahaha! ;)

mammaxtre sa...

Jag skäms, men jag glömde helt bort earth hour.

Tintin filmen har vi sett här hemma. Den var väldigt bra.

Ha det gott

Mallan sa...

Åh Tintin har vi också köpt hem och kollade på igår. Ungarna älskade den! Kram

Tingeltangel sa...

Hoppas du blir frisk från förkylningen snart. Att i stort sett bara orka shoppa tandkräm - då är det illa ställt.
När jag gick runt och släckte alla lampor inför Earth Hour insåg jag hur många det var. Och bestämde mig på att bli bättre på att bara ha tänt i de rum där vi är. Annars vill jag gärna ha tänt lite överallt för att det ska se trevligt och bebott ut.

bokhyllan sa...

Kloka tjejer du har!

Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Vi hade det också riktigt mysigt med stearinljus i vardagsrummet och ett alldeles svart hus i övrigt. Och det var så roligt att se att de flesta grannar också hade släkt ner. Till och med grannen med en miljard lampor tända normala kvällar och nätter hade släckt ner, inte alla - men många lampor :)
Kram.

Ama de casa sa...

Ooops... Jag glömde... Men å andra sidan tänker jag på att inte slösa med strömmen varje dag i vardagen (och även på helgerna ;-) ) så jag skäms inte SÅ mycket :-)

Malla sa...

jag tycker också det är en fin idé! :)
mysiga bild på ljusen!
och hoppas nu att din förkylning ger sig!

Anonym sa...

Ja, viist är det bra att bli lite medveten ibland. Vi hade gäster och valde att ta en gemensam promenad under den aktuella timmen, också ett bra sätt att spendera den. Lyckliga du som har säsong ett av Mad Men att se fram emot. Har du inte sett den tidigare så kommer du att njuuuta mycket och länge. Det är en underbar serie!
Hälsningar
Karina

Hörni sa...

Ja visst är det bra med Earth Hour. Vi släckte, men hade tv:n på. Inte många av våra grannar släckte ner, men förhoppningsvis ger det en liten tankeställare i alla fall.