söndag 27 maj 2012

Blommor, trädgård och ogräs

Först vill jag berätta att för er som trodde att jag sovit ute att så var inte fallet. 
Däremot var det väldigt skönt att sitta i sovsäcken och läsa en bok på kvällen, vilket jag gjorde i går också!


Idag har/är det en perfekt dag för trädgårdsarbete.
Har varit i väg och köpt lite nya blommor och planterat.


Murgröna och stjärnöga blev det till dessa krukor.
Ni som känner mig är väl imponerade att jag faktiskt kan namnet på växterna jag köpte?


Lite rostiga detaljer i krukorna blir fint tycker jag.


Rosorna knoppas.


Så även pionen.


Visst är det konstigt att vissa växter är ogräs, fast de är vackra?
Ingen aning vad de här heter.
Jag kallade dem för sockerblommor när jag var liten, för man kunde suga ut det söta ur de vita blommorna. Någon som vet vad de heter?


Eller dessa?


Ha en fortsatt fin dag!
Nu ska jag gå och testa min morsdagspresent, en Soda Streamer!

18 kommentarer:

Västgötskan sa...

Ingen aning vad de heter tyvärr. Men fina (även om de skulle vara ogräs)! ;-)

Diana sa...

Är det inte nässlor? Jag vet att jag plockade såna vita grejer från nässlor och sög på.
Men du... sovsäck ute om du inte skulle sova där, sååå kallt är det inte! :)

Amazingdays sa...

Vilka fina kort du har tagit! Jag älskar närbilder.

Ha det bra i kvälls solen.
Kram

ansepanse sa...

de där ljusblåa blommorna nederst är ju superfina, vad det nu kan vara får några
kramar

BP sa...

Nu behöver jag inte längre oroa mig över ditt mentala tillstånd - ja alltså att sova ute;-)
Vilken fin blomsterprakt som nu finns i din trädgård. Snyggt och bra jobbat!
Vad gäller namn på blommorna - ja du vet...

J.Valley sa...

Super fint!! Vet tyvärr inte namnet på blommorna men vackra är dom även de som kallas ogräs..

Therese sa...

Åhh nu blir jag med sugen att få fint i mina tomma krukor, får åka och köpa blommor på plantskolan i morgon tror jag bestämt! KRAM

Therese sa...

Åhh nu blir jag med sugen att få fint i mina tomma krukor, får åka och köpa blommor på plantskolan i morgon tror jag bestämt! KRAM

Therese - Femstjärnigt sa...

Åh så fint :)
Jag kan tyvärr inte namnen på ogräset...jag vet hur en maskros ser ut, alltid något .)
Kram

Erika sa...

Ser fint ut! Vad gäller blommor är jag urkass. Men du verkar fixa allt galant.
Kram!

mammaxtre sa...

Nog frodas det i våra rabatter för tillfället. Härligt, även fastän ogräset också tar fart :-)

Vilken jättebra morsdagspresent!

Ha det fint

dianasdrommar sa...

Mysigt med nya blommor :) kram Diana

Ama de casa sa...

Ogräs... Som norrlänning tycker jag att det är mycket mysko att gräs på fel ställe blir ogräs? Det är ju fortfarande gräs, liksom...
:-)

Fina lavendlar!

Hörni sa...

De där på sista bilden kryllar det av här vid Fyrisån. Jag tycker de är fina fast de kanske är ogräs. Finns både blå, vita, rosa och röda.

Kristina sa...

Det är ju nässlor! Späda nässlor =)

Madlar sa...

Med en fleecepläd över axlarna kan man sitta ute tills det mörknar...och en liten stund till. Nu gäller det att ta tillvara ljuset, värmen, solen för pang bom är vinterhelvetet tillbaka.

Vilda tankar! sa...

De fina dagarna vi hade i helgen inspirerade verkligen till piff i trädgården. Pioner är så fina tycker jag annars stoppar jag också ner murgröna lite överallt där jag inte vet vad jag ska ha. Ogräs säger maken om det men det tycker inte jag.
Fina närbilder du tagit!
Kram

Malin sa...

Men så fiint du har gjort! Blir alldeles glad av dina foton. =)