måndag 20 oktober 2008

Långweekend i Budapest






Har kommit hem från en mycket skön och trevlig helg i Budapest. Det var första gången jag var där. För er som inte visste det innan är Budapest en sammanslagning av två städer, Buda och Pest. Buda är lite mer kullig och Pest-sidan är flack. Vi har promenerat runt i staden en hel del. Vi har besökt Geller-badet, Saluhallen, åkt på en guidad busstur och sett otroligt vackra byggnader, bland annat kyrkor, parlamentet, Operan och slottet.
Jag hade en föreställning om att Ungern som är ett gammalt öststat land skulle servera fläskkorv mm men vi fick väldigt god mat, helt över förväntan. Restaurangerna vi besökte var antingen gamla hus där det var högt i tak, vackra målningar och stora kristallkronor eller hypermoderna med det senaste!
Shoppingen var som i de flesta storstäder, dyrt, billigt och massa souvenirer! Köpte Babushka-dockor till flickorna, skinnväska till mig själv (skinn var rätt så billigt) + lite småsaker.
En sak som jag var väldigt imponerad över var det ungerska folkets bilkörning. Lugnt och fint, inget ilsket tutande på varandra ( som här hemma). Det bor trots allt 2 miljoner människor i Budapest. Kanske är det just därför det är lugnt, alla vet att det är mycket folk och alla har förstått att det inte går fortare eller blir bättre av att man ligger på tutan och gör diverse tecken med händerna!


1 kommentar:

Emelie sa...

Fina bilder! Jag är så himla sugen på att åka till Budapest också. Hoppas det blir av någon gång.