tisdag 18 november 2008

Underhållning?

Igår var jag hemma för jag var sjuk, då passade jag på att titta på Sanningens ögonblick på kanal 5. Programmet går ut på att man kan vinna pengar om man svarar sanningsenligt på frågorna som ställs. Deltagarna har tidigare fått svara på samma frågor fast många fler än vad som kommer med i programmet. Givetvis har de letat upp de allra smaskigaste frågorna som är de mest pinsamma och mest besvärande att svara på.
Är detta underhållning? Vi sitter och förfasar oss över vad deltagarna har gjort och att de sitter och erkänner det inför hela svenska folket, men det är ju faktiskt så att alla är med i programmet frivilligt och nog måste väl alla förstå att det är de mest pinsamma frågorna som kommer att komma med i programmet? Inte blir det bra TV om de bara ställer frågor som: Har du ljugit för din mamma någon gång?" 
Att man ska vinna pengar på att man vågar berätta sanningen för sina nära och kära, vet jag inte om jag tycker är en bra programidé. Borde man inte kunna berätta sanningen ändå? Ska man verkligen, som en kille gjorde, släpa med sin flickvän till studion (som är där i tron att hon ska heja på sin pojkvän och kanske vinna pengar) för att han sedan ska erkänna att han varit otrogen mot henne, inte tycker hon är så snygg och att han vill att hon ska ha silikonbröst? 
Det är inte underhållning, det är förnedring.

1 kommentar:

Emelie sa...

Hrm, jag har aldrig sett det men det verkar helt sjukt. Erik föreslog att vi ska vara med så vi tänkte anmäla oss, haha.

Är du också sjuk? jag med, jag har legat i sängen två dagar och har grymt ont i halsen. Försöker skriva c-uppsats ändå men somnar hela tiden...

Krya på dig!