torsdag 28 juli 2011

Vitiligo - en ofrivillig leopard


Anki berättar om sin vitiligo och jag tycker inte hon ska vara ensam.
Vitiligo är en hudsjukdom som är ofarlig men pigmentet försvinner och kommer inte tillbaka.
Än så länge är jag ganska skonad, men det blir mer och mer för varje år som går.



Än så länge har jag under armarna.
Bringan.
Lite på fingertopparna.
Det syns ju tydligare ju brunare man blir.
Har även runt ögonen, men än så länge är det ganska svagt och går att täcka med smink.
Sedan har jag på de mörka ställena, de ställen som inte ofta ser dagens ljus, men där gör det ju inget. ;)

Vitiligo är inget farligt, det är inte ärftligt och det är ingen som vet riktigt var det kommer från.
Läkarna säger att de som har eller har haft problem med sköldkörteln är i större riskzon att få det.
Jag är en av dem som har haft problem med sköldkörteln.




10 kommentarer:

Mollan sa...

När jag är gravid och blir solbränd ser jag också ut sådär. Men det är ju faktiskt lite charmigt :-) Kram

4U2 sa...

Bruna och vita som födelsemärken men i tusentals, främst på benen. Jag som aldrig rakat benen (har inte behövt) ger intryck av att ha "skäggstubb"! Det som är bra är att man glömmer fort numera så man har shorts och korta klänningar ändå ;)

anne sa...

Jag har haft bekanta och arbetskamrater med vitiligo och lägger därför märke till hur vanligt det är ändå.

Therese sa...

Ja jag har liknande pigmentfläckar, men i mitt fall beror det på kraftiga eksem som barn :-/ Så jag undviker solen i allt för stor dos. KRAM!

BP sa...

Den sjukdomen ser man väldigt ofta, nu vet jag t o m vad den heter. Har tänkt på det många gånger när man ser personer med dessa "fläckar", men aldrig funderat på det.
Å du - du är fin ändå:-)))

Diana sa...

Det är väl samma sjukdom som Michael Jackson påstod sig ha?
Måste vara "jobbigt" just att det kommer fläckvis, hade kanske varit "bättre" om ett helt område drabbades.
Kram

Herta sa...

Aha heter det så. tack för infon.

Vilda tankar! sa...

Detta hade jag ingen aning om. Kan förstå att det känns tråkigt ibland speciellt vid de tillfällena man vill göra sig extra fin.

Kram

Maya sa...

Min pappa hade med denna hud åkomma, och jag känner flera som har den!
Väldigt vanligt tydligen!
Kram till dig!

Anki sa...

Men tack "älskade" vän!!!
Jag fick både Vitiligon och kronisk sködkörtelinflammation (struma) troligen stressutlöst, då jag fick tvillingar i samma veva som både mamma och svärmor dog ifrån oss (43 och 44 år).

Jag tycker vi är unika, vackra Leoparder!!

KRAMAR!