tisdag 1 november 2011

Vad är det värsta du kan säga till någon?

Ja, den diskussionen hade vi på jobb i dag.
Min ena kollega tyckte att det värsta man kunde säga, det som hon blev riktigt upprörd över, var när folk sa  neger eller indian. De orden var enligt henne sjukt rasistiska. Att folk sa negerbulle var fruktansvärt.
Jag tyckte att det var värre att använda ord som hora, fi...a, k...k, kn....a (jag tycker de är så fula att jag inte ens vill skriva ut dem).
Min kollega hade inga problem med att bli kallad hora eller könsord, men när någon sa negerbulle, då!

Nu är jag varken afrikan, native american eller hora så jag kanske inte ska uttala mig om vilket som är värst att bli kallad.
(kanske ska tillägga att min kollega inte heller själv är något av ovanstående)

Vad är det värsta ni skulle kunna kalla någon?




18 kommentarer:

Tingeltangel sa...

Jag håller med dig. Könsorden är är värst.

Anonym sa...

Jag håller med dig!!!

Shamrock sa...

Jag håller med dig

ansepanse sa...

något könsord - det är det som är det fulaste man kan använda
kramar

Lippe sa...

Tror det beror på vem som säger det, hur och när. Könsord blir jag nog jäkligt arg av, de använder jag bara när sinnet runnit av mig fullständigt och när alla andra ord är uttömda och bara i sällskap där jag vet att de tål att höras. Aldrig att jag skulle säga det till någon men i slutet sällskap när saker behöver komma ur systemet kan jag säga det om någon. När jag berättar för bästa vännen om någon som burit sig åt som ett as.
Annars kan jag flyga i taket om någon med högdragen min kallar mig Lillla Vännen elller Lilla Gumman!

Vad konstigt det blir när en kommentar blir längre än inlägget!!
Sorry, men det bara kommer över mig ibland....
Kram

BP sa...

Könsord är värst, helt klart. Man ska aldrig säga aldrig, men könsord använder ja faktiskt aldrig. Jävlar idiot är nog det som ka slinka ur ibland. Inte snyggt det heller iofs.

Maria sa...

Jag tycker oxå att könsord är det värsta man kan ta till med.

Diana sa...

Falsk hade varit det värsta!

Sv: Krya på dig! Ta det lugnt och ligg i sängen och spela på telefonen. ;)

Dubbelörn sa...

Avskyr också könsorden, men för mig är det precis lika avskyvärt med ordet n*ger... Du ser jag kan inte ens förmå mig att skriva ordet ;).

Könsord är enkelt att avsky men ord som kränker blir oftast en diskussionsfråga.

Men för mig omfattas n-ordet av så mycket grymhet, översitteri o kränkning, att det är helt otänkbart att använda mig av detta...

Kicki sa...

Jag kan inte heller skriva dem orden!

Vilda tankar! sa...

Att bli kallad neger eller hora när man är varken eller, verkar ju mest knasigt och slår bara tillbaka på den som säger det.
Att däremot bli kallad dum eller ful skulle såra mig för det skulle mer kunna vara på riktigt och jag skulle börja ransaka mig själv på ett annat sätt än om någon sa hora till mig.

Kram till dig som jag vet är både snygg & smart!

Hörni sa...

Tror inte jag skulle ta åt mig för ett könsord. Visserligen har det aldrig hänt vad jag vet, men jag skulle nog inte kunna ta en människa som använder könsord om mig på allvar.
Däremot håller jag med Dubbelörnen angående ordet neger. Eftersom det upplevs kränkande av många så undviker jag det ordet utan problem. Har det i ryggmärgen.

Anonym sa...

Allting beror nog på sammanhang och vad som menas. Ett ord har liksom inte mer laddning än det får med sig från avsändaren för mig. Sen skulle jag nog inte säga vare sig det ena eller andra till någon. Det har hittills alltid tagit tillräckligt bra när jag skällt på folk för hur de betett sig utan att jag behövt förstärkningsord av kränkande slag. De flesta jag behöver skälla på är bleksiktiga svenskar så det vore ju bara dumt att använda dina första exempel och fitta det har jag en själv så för mig är det liksom inget skällsord.

Malla sa...

Jag tycker CP är illa att kalla ngn. Men jag brukar ofta säga fula ord som "manligt kön" och "kvinnligt kön" och "kvinna och man ligger" ;)

anne sa...

Könsord utan minsta tvekan, men jag lärde mig, så till den milda grad, under åren i USA att folks etnicitet är såååå laddat att jag inte ens tänker tanken. Inte på så vis att jag skulle kalla dem för något som har med deras ursprung att göra, däremot ser jag inget problem att diskutera om folk är Afro-American, Asian eller Kaukacian, men det är ju en helt annan diskussion...

Anonym sa...

Jag minns fortfarande att jag blev lite sårad över en sak som Anders kallade mig.

Det var när vi var uppe klocktornet i Stefansdomen I Wien. Jag sa:
- Vilket OLJUD det skulle bli om dom började ringa i klockorna nu. Äsch, förresten, dom är ändå trasiga.

Anders blev lite impad att jag kunde se det, och frågade:
- Hur vet du att dom är trasiga?

Jag:
- Dom har ju inget snöre i kläppen!

Så sa Anders till mig:
- Ditt dumma nöt!

(Och jag fyllde till och med år den dagen!!!)

Klockorna drevs ju av nån elektrisk maskin...

Jo. Det har jag inte riktigt kommit över och det är måååånga år sen. Långsint? Jag???
:-)

Anonym sa...

sv: På midsommarhoppebilden är det jag i rött. Har alltid varit förtjust i rött...
:-)

Susanne sa...

Avskyr könsords-hulliganer mest