måndag 19 januari 2009

Oskrivna regler

Jag tycker det är väldigt intressant med våra oskrivna regler. Hur ska man veta vad som gäller när man kommer till ett nytt land?Dessa regler finns ju faktiskt inte uppskriva någonstans. 
I Sverige tackar man t ex för allt, även när man inte vill tacka egentligen. När man åker buss sätter man sig inte bredvid någon om det finns ett säte som är ledigt. I vissa kulturer är det ofint att inte sätta sig bredvid någon som sitter ensam. Ja det finns en mängd oskrivna regler som ni vet. Jag fick lära mig att i vissa länder är det så att om man lånar en skål eller burk av någon, för att ta med sig exempelvis mat hem, så lämnar man aldrig tillbaka skålen eller burken tom. Man lägger i lite choklad, en kaka eller mat. Dock vanligast med choklad. Jag tyckte detta var en mycket trevlig gest, tror jag ska börja med det, som ett sätt att tacka för lånet.

Inga kommentarer: