torsdag 11 augusti 2011

Det nya uttrycket

Uttrycket från i går "Vad är det med den? Går runt och tror h*n jobbar på gasverket!"
Det betyder att man är högfärdig, fisförnäm, bättre än andra eller tror att h*n är något.
Tydligen var det så att "förr" var det fint att vara statligt anställd, det betydde att man hade en trygg anställning och jobbade man på Gasverket så var man statligt anställd!
Jag tyckte det var roligt, kul att så många gissade och en hel del av er gissade rätt också!

Har ni några roliga uttryck att dela med er av?


12 kommentarer:

BP sa...

Ja hörde faktiskt ett uttryck i förrgår av kollegan som hade varit i Wien på semestern. Då hade det visst regnat (ungefär som det har gjort här i nollåtta i nästan fyra dagar nu) och då hennes familj inte hade några paraplyer med sig så sa den österrikiska guiden: Sluta gnälla, ni är inte gjorda av socker.
Tyckte jag var ganska roligt, speciellt då hon inte kan tyska men kom ihåg meningen på språket.

Camilla sa...

Snygg bild, från Trelle ;-) ???

Anna sa...

Kluriga du :)
Ska tänka på någe bra!
Kram

Diana sa...

Gah, bara för att du frågar så står det helt stilla i huvudet!

Kram goding

Fru Gårman sa...

Tiderna förändras, kan man ju konstatera! Snygg skylt är det i vilket fall.

Rut-Knut-Tjut sa...

Haha, ja tur att vissa uttryck ändrar sig.

Kommer inte på något uttryck såhär nu men jag ska absolut fundera på det.

Kram

Anonym sa...

Ptjaaa, min pappa brukade titta bekymrat på mig ibland och fråga om jag var dum i huvet eller om jag inte hade någon cykel.

Det ser hemskt ut i skrift. Speciellt som han ju visste att jag hade en cykel men det var liksom inget man tog illa upp av. Det var mer som man missat nåt uppenbart och klantat till det på något sätt.

Susanne sa...

Min ex-svärmor använde sig av detta uttryck: I brist på bröd får man äta limpa.

Tingeltangel sa...

Rätt svar men lite svajiga motiveringar. :) På sistone har jag reflekterat över hur många varianter det finns på det där med inte alla hästar i stallet eller alla knivar i lådan eller alla indianer i kanoten eller alla fåren i hagen eller alla .....

St Petersburg är definitivt värt ett besök om man är intresserad av konst och historia. Det är inte för vädret eller shoppingen man ska välja den staden. Det är dock ingen stad jag skulle vilja bo i; så ett kort besök var lagom.

Therese sa...

Ja du uttryck av diverse slag gillar jag. Här är en gammal goding "Alltid är det nått sa pigan när hon blödde näsblod"

Trevlig helg!

tinajo sa...

Haha - kul! :-)

Viktkamp sa...

haha roligt :D