tisdag 9 november 2010

Fullt upp!

Igår var det först jobb, sedan VV-besök och efter det träning med Indoor walking.

VV - det var en ny konsulent där, en vikarie för den ordinarie som är på semester tydligen. Hon verkade kunnig och hade sunda åsikter men det jag la märke till mest var henne dialekt. Hon kom från mellersta delen av Skåne. Så här lät det på ett ungefär:
-Haur ni vatt syltna idau? Va ejder ni förr maud? (översättning för er som inte hänger med: Har ni varit hungriga idag? Vad äter ni för mat?) Så där lät det hela tiden. Jag är fascinerad  över vårt språk. En dialekt innehåller sina dialekter. Bara några mil från mig använder de ord som jag inte förstår. Otroligt, eller hur? Men roligt.
Vågen visade i alla fall på minus!

Idag har jag jobbat, handlat mat, min tur att laga mat - så det gjorde jag, nu har jag tid framför datorn för att läsa lite bloggar.


9 kommentarer:

Ellinor sa...

En av mina bästa vänner är ursprungligen från Markaryd och hennes pojkvän (numera man) från Örkeljunga och jag minns att hon i börja sa att hon hade svårt att förstå honom då han pratade med sin familj! Tänk att dialekter kan skilja så mycket inom själva dialekten.
Kram

BP sa...

Ytterligare ett asg!!! Det är kul med dialekter, å man ska faktiskt vara rädd om dom. Men för att vara ärligt så hängde jag inte med - tills översättningen kom.

PS. Jag har tre kollegor från Skåne: Malmö och Lund _ inga problem alls att förstå. Åsså killen från Helsingborg - inte den minsta susningen vad han menar.

Vilda tankar! sa...

Ser att du gått ner över 5kg. Det är verkligen jätteduktigt, måste kännas skönt!?
GRATTIS!
Skånskan har verkligen en bredd, ibland tycker jag den är fin och den är ju "hemma" men i bland låter skånskan rent för bedrövlig.
Sen är det ur vems mun den kommer - Anna Anka har ju inte precis gjort oss skåningar stoltare precis!!!!!

Ha en skön kväll!
Kram

Diana sa...

Visst är det läskigt att höra! Jag menar, många verkar tro att skånska låter på ett sätt men man kan höra skillnad på dialekten bara på en mil typ. Konstigt att de i "urskåne" inte försvenskat sitt språk lite, jag tycker vi helsingborgare är väldigt 08 i vår dialekt. :)

Malla sa...

sweet med minus - snart är du i mål! :D

Anna sa...

Godmorgon, lite som danska då som man inte förstår alls, ännu svårare för oss som kommer från mellan Sverige :)
Kul med -
Kram Anna

bokhyllan sa...

Det är kul med dialekter.
Snöiga hälsningar. Kram.

Rut-Knut-Tjut sa...

Jag kommer ihåg när min bror flyttade till Halmstad, jag hade svårt att förstå hans Halländska sambo ibland. :)

Grattis till minuset!

Kicki sa...

Haha ibland kan man undra om man bor i samma land:)