torsdag 27 maj 2010

Svaren! :)

 Skånskan är inte alltid lätt att förstå sig på...
  1. hönsaglyttar = kycklingar  (glytt betyder barn)
  2. farepinge = sopkvast (en pinge, pinne som man far runt med)
  3. Får ja ha följe me daj? = fråga chans
  4. pingakyd = grillspett (pinge=pinne, kyd=kött)
  5. gensare = tröja
  6. fobbick = dum i huvudet
  7. klaryen = glasögon (klara, yen=ögon)
  8. skrualös = tokig
  9. balle = rumpa, skinka
  10. mallme = Malmö
Den som hade flest rätt var Rut, Knut och Tjut och Vilda tankar  med 7 rätt! På god andraplats kom Anne med 6 rätt!
Stor grattis kram till er!! Kul att ni provade, fick mig lite goda skratt!
Balle var det många som ville berätta vad det betyder, men ert svar var inte det rätta, inte i Skåne i alla fall!

När jag skulle berätta för min mammas man och hans pojkar som kommer från Småland, om några stringkalsonger som vi fått in på H&M när jag jobbade där för många år sedan, så började jag förklara hur de såg ut. När jag sa att det var typ bara smala band som man skulle har runt ballarna såg de väldigt konstiga ut. När jag var klar med min berättelse och nämnt ordet balle flera gånger kom jag på att;
-Balle, betyder nog inte samma sak i Skåne som i Småland? ;)
 

8 kommentarer:

ansepanse sa...

hahaha - det var inte många(läs några alls) som jag kunde av det där
kramar

mon amie sa...

he he... kul grej. Kanske bode pröva med Göteborska? kram

Hörni sa...

Hahaha, vad kul! Din berättelse om ballen var jätterolig, hahaha.:D

Rut-Knut-Tjut sa...

JIPPIE!!!!!! Vad duktig jag var! Eller hur? :) Haha vad rolig berättelse om affären! Skrattar fortfarande.

anne sa...

Haha!!! Det gick ju riktigt bra för mig!

Men så hade jag ju två skånska pojkvänner en gång och en av mina käraste vänner bor i Bjärred. :)

Emelie sa...

Haha, jag hade inte en aning om vissa, men kul att få reda på!

Ellinor sa...

Haha, jag hade inte en aning om något av orden så det var kul att läsa vad de faktiskt betydde.

Hoppas du får en fin dag!
Kram

Snapphanetösabiten sa...

Did é min liv redet fint ad du gir onnorvisning i himspraug!Did é så oppskattad!For di som é varkeligen intressajrade au vill studaja majr, kan himbugdsforreningarnas skriftor varmt rikommenderas.Di ae jo en goldgrauva ad ösa aur beträffande historior mä lokal anknydning,ordlistor,udtal åsse vidare.Lyssna åsse på musikaliska stucken å Edvard å Peps,bauda Persasöner å redia skaunepaugar!;)