torsdag 28 januari 2010

Varför återvänder vi till vissa bloggar?

Vad är det som gör att man "fastnar" för en blogg?
Det kan ju vara att man gillar heminredning, matlagning, barn, mode eller annat. Men de som inte har ett speciellt tema, vad är det som gör att vi gång på gång återkommer?
Efter ett tag blir det ju så att det känns som om man känner varandra och då känns det som om man fått en ny vän.
Är vi nyfikna på hur andra har det?
Är det för någon skriver på ett bra, roligt, intressant eller förnuftigt sätt?
Återkommer vi för att någon kommenterat i vår blogg och vi är artiga och kommenterar tillbaka?
Besöker vi bloggen för att vi känner personen i "verkligheten"?

Om någon kommenterat i min blogg, försöker jag alltid att kommentera tillbaka för att jag tycker att det är viktigt.
Jag återkommer gärna till vissa bloggar. Varför?
Jag vet faktiskt inte alltid. Men en del personer känner man sig så nära, andra skriver roligt, en del tänkvärt, en del skriver om liknande saker som man själv.

Varför läser ni de bloggar som ni gör?



Solnedgång i Skåne (även denna bild är tagen av maken)

12 kommentarer:

BP sa...

Jag läser ett 10-tal bloggar (mest fotobloggar för inspirationens skull). Men jag gillar också bloggar som är bra skrivna (oavsett inriktning), intressant och framför allt roligt att läsa, som har en bra blandning och som är interessanta.
Jag undviker bloggar som "äter filmjölk på morgonen, klappar vovven, går ut med den, åker och handla, fyller frysen, dricker en kopp kaffé, tvättar... 365 dagar om året.
Du förstår vad jag menar va....

PS. Din man är en utmärkt fotograf:-) DS

Amazingdays sa...

Ja, det är lustigt. Dig har jag hittat via en annan blogg - Vilda tankar. Men det är nog att man skriver ungefär om likartade saker och att man befinner sig på samma nivå. När det är en person som man känner vill man gå in och läsa varje dag. Man känner sig nära på något vis.
Vacker bild! Din man han kan han.
Kram

Gun sa...

För mig är det oftast en kombination av att jag gillar det personen har att säga och att jag får en sorts relation till bloggaren genom kommentarerna. Det krävs båda delar för att jag ska fastna.

anne sa...

Ibland kan det initialt vara ren artighet, men oftast handlar det för mig om välskrivna bloggar där humor gärna får vara ett starkt inslag. Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver vara att jag känner igen mig i den andres liv, ibland snarare tvärtom, men rena depressions- och sjukdomsbloggar mäktar jag inte med.

Petra sa...

Jag vet faktiskt inte vad som gör att jag hänger hos dig!? Hahaha, det är som du säger att man känner att man känner personen i fråga. Precis som det vardagliga livet så känner man för vissa mer än andra.

Tycker om när bloggar blandas med humor, vardagliga saker och man känner igen sig själv lite.För mig är det inte så viktigt hur folk skriver eftersom jag själv anser mig själv rutten på det.
Kram

Fröken Isakson sa...

Jag tycker att det är kul med personliga bloggar och efter ett tag är det som du säger, det känns som om man känner varandra och då vill man ju se hur det går för den personen :). Gillar när allt mellan himmel och jord blandas. Sen är jag en sucker på modebloggar också. Men även de ska vara personliga, annars blir det lätt trist.

Bye the way - love your blog.

Kramisar vännnen

Mamma med ambitioner sa...

Kul att du också "bloggfunderar". Jag har lite brådis men ska klura på några tankar under dagen. Ha en underbar Jessica dag i dag. Hoppas någonannan tog över din S date.
Fredagskramar Kristina:)

Ellinor sa...

Jag tror att det är en blandning av alla de faktorer du tar upp.
Första gången var det nog något visst som fångade just mig. Det kan ha varit en tänkvärd text, inspirerande tips eller ja, vad som helst. Jag brukar alltid lämna en kommentar efter det att jag kikat in hos någon och många återgäldar också detta. På så vis börjar man sakta men säkert bygga upp någon slags relation. Även om man kanske aldrig setts i verkligheten, känns det som om man känner varandra och man är ständigt nyfiken på nya inslag i den andres vardag.

Kram

Daniel sa...

För man blir ju som vänner med dem man kommenterar dagligen.

Träffat en del på mina sverigebesök å det kännts som man känner varandra direkt... första gången man ses.

Mrs. S sa...

Det är nog känslan att vara nära fast ändå inte. På ett sätt känner man varandra och på ett annat inte alls. Vissa läser jag för deras underbara lek med ord, andra för deras fotografier och så en del bara för igenkänningen av det vardagliga livet...

Emelie sa...

Jag håller med dig i det du skriver och också om det som bland annat Ellinor och Fröken Isaksson tar upp. Bloggar som inspirerar på olika sätt, som är välskrivna, tänkvärda, som blandar lite allt möjligt. Jag tröttnar snabbt på nishade bloggar tyvärr. Det är väl lite hur man själv är. Om man har en fot i varje läger själv och inte riktigt kan bestämma sig så kanske man är likadan när det gäller bloggsmak, lite det där och lite det här :)

Jag försöker också att titta in på de bloggar vars skribeneter har kommenterat hos mig och oftast gillar jag också deras bloggar. Mitt största problem är att jag inte har tid att läsa alla bloggar jag skulle vilja läsa och därför har jag fastnat för ett par stycken (kanske 15-20 hrm...) som jag kollar så ofta jag kan. Jag kommenterar inte alltid men försöker att göra det då och då för att visa uppskattning.

Här tittar jag in titt som tätt till exempel ;)

Förresten kkommer vi ner och lämnar skidorna idag om det är okej?

Kramar

Vilda tankar! sa...

Överst på listan måste stå tänkvärt och roligt. Har bloggen inte någonting av det är det inte intressant.
Fina bilder gärna på inredningsdetaljer gillar jag också.
Däremot långa förklarande texter tröttar snabbt ut mig. Jag svarar aldrig på någonting av artighet och det hoppas jag verkligen ingen gör hos mig heller.
Det allra häftigaste tycker jag är när jag har haft en upplevelse, och så läser jag hos någon annan om något väldigt snarlikt. Det har hänt mig ett par gånger. Vissa flöden i texter tilltalar mig också och dit återkommer jag.
Din blogg gillar jag för du skriver lagom långa inlägg, alltid en liten tankeställare, mycket fina bilder och så får man ett gott skratt då o då!
Mycket att fundera på och det är kul.
Ha det riktigt bra
Kramar från Monica