fredag 18 mars 2011

Dag 26 - A book that changed your opinion about something

Bibeln säger jag med risk för att låta dum.
Jag fick för mig att läsa Bibeln, tyckte att det hör till vårt kulturella arv.

Jag hoppades att Bibeln skulle vara logisk och förklarande, men redan efter några sidor förstår jag att det inte är så.

Adam och Eva var de första människorna i Paradiset. Ok. De får två söner Kain och Abel. Ok. I nästa kapitel gifter de sig, sönerna. Med vem?

Någon som kan förklara?

Förklaringen som jag har fått var denna:
"Men de gifte sig med en av de människor som inte bodde i Paradiset."
Men, va? Var inte Adam och Eva först? Eller var de där andra människorna misslyckade försök, eller...? Jag är förvirrad...


5 kommentarer:

oumberligating sa...

Äntligen ett riktigt klokt inlägg på länge i Bloggdjungeln!
Jag har också läst min Bibel och självklart så blir frågorna fler än svaren!
Egentligen skulle man ju kunna skriva hur mycket som helst om denna bok, där dessutom tolkningarna är fler än stjärnorna på himmlen!
En sak Bibeln är en ganska trist "tillställning", kom över till oss "Asatroende" istället, där är det party hela kvällen!
Att Frey är min skyddsgud har du säkert redan förstått sedan länge! (ler)
Svaren på din fråga hittar man via google, eller rättare sagt tolkningsvarianter!
Bäst är väl ändå Astrid Lindgrens tolkning!
"Så tog Gud ett rivjärn och skapade kvinnan"!
Hoppas du är kvar som läsare till Oumberligabloggen, fick en hel del "avhoppare" igår.....visst jag har en driven humor, men man måste också ha "hjärna" för att läsa min blogg!
Ha en Fin Fredag!
Stor kram ifrån Oumberlige Peter!

anne sa...

Om vi säger så här:

Fråga inte så mycket...Det finns inga svar. Inga logiska.

Anna sa...

En svår utmaning och läsa bibeln, skulle jag nog inte klara av :)
Kram

BP sa...

Oooooops, tvångsläste bibeln i grundskolan. Som tur är minns jag inte speciellt mycket;-)

Ellinor sa...

Jag minns att jag för många år sedan läste en skönlitterär skildring av just Eva, Adam, Kain och Abel. Tror att det är Marianne Fredriksson som skrivit de böckerna. Minns dock inte hur det slutade...men är in Kain och Abel fiender, de dödar varandra?