måndag 7 mars 2011

Dagens i-landsproblem


Någon kommenterade att jag läst boken Vyssan lull ett tag nu. Det stämmer fast jag har inte öppnat boken på ett tag för jag håller på att lyssna på en ljudbok för första gången.
Jag lyssnar på Den förlorade symbolen av Dan Brown. Boken är väldigt bra och spännande, mitt problem är att jag somnar efter bara två kapitel! Sen sover jag några kapitel innan jag vaknar och kan stänga av. När jag ska lyssna nästa gång måste jag börja med att backa för att hitta rätt...
Jag vet, i-landsproblem...


Kanske ska jag lyssna i bilen i stället, eller, vid närmare eftertanke är det kanske inte så smart.
I alla fall inte om det är jag som kör...

Brukar ni lyssna på ljudböcker? Tips på hur man ska hålla sig vaken?


16 kommentarer:

Anna sa...

Jag somnar alltid till filmen på kvällen så de skulle nog vara samma sak om jag lyssnade på en bok :)
Funderar på och lyssna på en bok när jag är ute och går i stället!
Kram

Tingeltangel sa...

Jag har inget tips att ge för jag somnar direkt. Klarar inte ens två kapitel. I bilen brukar det gå bättre - i alla fall när jag kör. Har "läst" alla Harry Potterböcker på det sättet vid långresor med barnen.

Petra sa...

Ljudböcker är inget för mig. Vill gärna läsa.
Kram

Anonym sa...

Men vilken toppenidé om man vill komma ner i tempo. Hade jag behövt// Kram pu daj. Din kollega C Neggo

Fröken Isakson sa...

Mysigt att somna gott. Jag har precis samma "problem" somnar direkt vid ljudbok hihi. kramar

Emilias sa...

Jag lyssnar aldrig på ljudböcker, tror inte jag skulle kunna hålla koncentrationen uppe ;)
Kram

Tjillevipp morsan sa...

Se där- vi lyssnar på samma :)
Fast jag lyssnar när jag kör bil fram och tillbaka till jobbet. Annars vill jag ha en riktig bok i händerna. :)

BP sa...

Jag verkar pendla mellan "hopp och förtvivlan" idag: Har läst alla hans böcker men inte den.
Har aldrig lyssnat på en ljudbok men maken "läser" endasr ljudböcker.
Ljudböcker kan ju vara väldigt "enformiga" så jag förstår om du somnar, skulle nog göra samma sak tror jag. Beror väl på rösten som har läst in boken...
Med andra ord: lyssna inte på boken medan du kör bil;-)

PS. Läs PS:et i min blogg igen. Nu kan du slappna av - ett tag iaf. 1 000 tack för tum- och tårhållandet. Det hjälpte, det är jag 100% övertygad om:-))))DS.

Diana sa...

Jag har inte testat talbok fast att jag faktiskt äger en... Vet inte, är nog rädd att gilla det och "missa" upplevelsen med en riktig bok. Haha.
Diggar ditt ilandsproblem, det tar en massa på batteriet att spola rätt dessutom... Alltså kostar det dig mer i både el och slitage. ;)

Sandra på Ön sa...

Jag har endast prövat ljudbok en gång och det fungerade inte alls för mig. Jag kunde inte koncentrera mig riktigt och tycker nog att det är mysigare att få sjunka in i en bok :)

Mary sa...

Ett tips för att hålla dig vaken: lyssna på en BRA bok :)

Emelie sa...

Den är jättebra tycker jag. Jag brukar lyssna när jag städar, lagar mat, cyklar, promenerar eller bara går och plockar. Då somnar man sällan :)

Unknown sa...

Det är hopplöst när man somnar ifrån en bok och sen får lägga massor med tid på att hitta var man var. Det finns ju lite olika ljudbokspelare till iphone, och en del har "sleep timer" så man kan sätta den på att stänga av sig själv efter en tid så går den inte hela natten i alla fall. Testa sök på en som heter "Audibook & Podcast Player" - gratis att testa.

Bettan sa...

Min jobbarkompis tillåter sig bara att lyssan när hon är ute och går. Ett effektivt sätt att röra på sig mycket och ofta....dvs om boken är bra =)

Jess sa...

sv Bettan: Ja, då kanske man kommer ut på promenad oftare!

Åsa sa...

Ljudböcker är inte riktigt min grej, för jag har inte koncentration att lyssna hela tiden och då tappar jag bort mig. Fast jag antar att det är ungefär som att somna...=)