onsdag 2 mars 2011

Konsten att bli av med en kund på fem minuter

Jag har köpt tvättmedel av samma företag i 10 år. Jag har fått det hemkört till dörren och tyckt att det varit bekvämt. Nu tycker jag att det är lite väl dyrt och är sugen på att prova något annat på marknaden, så när säljaren ringer (samma trevliga säljare i 10 år) säger jag att jag vill hoppa över en gång för att prova något annat börjar han berätta om hur bra deras produkt är och hur många priser och utnämningar de fått och av vem och hur bra det är för miljön och bla bla bla.... och är plötsligt inte trevlig längre utan påträngande och obehaglig.
Jag säger att jag ändå vill prova något annat och att han kan ringa mig om två, tre månader.
-Och vad händer då? fnyser han.
-Jag kan inte lova att jag kommer att köpa något eftersom jag inte vet vad som händer när jag provat andra tvättmedel, säger jag. Men du vill väl sälja?
-Det är ok med mig om du vill prova andra (precis som om vi var i hop eller något) för min del. Men vill du  att jag ska ringa får du maila mig om två månader.

Efter det samtalet kommer jag inte köpa mer av dem oavsett om de har det bästa tvättmedlet. Han gick från trevlig till obehaglig, dryg och jobbig på några sekunder.
Det enda som hade behövts var att säga (om nu tvättmedlet är så fantastiskt bra) att självklart ska du prova något annat, jag ringer dig om två månader! För om det nu är så bra så hade jag väl velat köpa det igen efter att ha testat alla "dåliga" märken på marknaden!

19 kommentarer:

BP sa...

Förstår precis vad du menar. Hade haft samma "känsla" som du. Å vilken besvikelse med tanke på att du har haft kontakt med honom i alla dessa år. Grrrrr

PS. Tvättmedel hemkört - vilken lyx ni har i Skåne Å du jag kör på flytande - tvättmedel alltså. Blandar friskt mellan VIA och Ariel. DS

Diana sa...

Mysko snubbe, bra att du kommer att dissa honom!
Jag blev typ idiotförklarad av en försäljare (pensionssparande) bara för att jag ville göra det på mitt sätt. Blev riktigt arg, mina pengar mitt beslut om jag så vill elda upp dem!

Lippe sa...

Ja, snacka om att göra bort sej!!
Själv är jag väldigt otrogen när det gäller tvättmedel och schampo+balsam och väldigt mottaglig för reklam i just de grupperna ;)
Tack för kommentaren om hemtrevligt!! Det var lite det jag var ute efter!
Kram

Dubbelörn sa...

Snacka om säljare med rätt kundkänsla! *bbhhaahh*

Precis de där hinkarna har jag ;).

Varm kram

Anna sa...

Klart man vill prova annat ibland! Gillar inte heller såna säljare.
Hoppas du hittar någe som är bättre nu :)
Kram

Huskatt sa...

Säljare kan vara bra märkliga och just påträngande. Inget man gillar direkt.
Det finns säkert något annant märke som är minst lika bra. Lycka till i jakten!

Therese sa...

Precis!!! Hade dt varit en klok säljare så hade han sagt EXAKT så, och att vi hörs snart igen *ler* Trist när de visar färg så där :-/ Jag hade aldrigh eller handlat mer!!! KRAM

Petra sa...

Men sicken lirare.
Ha en underbar torsdag.

Kram

Ting o Tankar sa...

1 - 0 till dig!
=)
Kram.

Caja: sa...

Det blev mindre klirr i det företagets kassa! Bra gjort!/c

Gun sa...

Vilket misstag av en säljare som borde vara rutinerad nog att stötta dig när du vill prova något annat. Du borde skicka ett mail till företaget och påpeka varför de förlorat en kund för alltid.

tinajo sa...

Typexempel på hur man inte ska göra för att behålla kunder - deras förlust!

Carina Bengtsson sa...

Wow, han gjorde bort sig rejält.
Om du orkar (och bryr dig) så kanske du ska ringa till någon högre upp i hierakin i hans företag och berätta om händelsen.
Jag menar, de vill ju inte förlora fler kunder på att han beter sig på det sättet.
Lycka till med tvätten!
//Carina

frunatmaken sa...

Så korkat. Dessutom sa Sverker en gång att det var bra att byta tvättmedel ibland b'fatt. Olika tvättmedel är olika bra mot olika smuts, så var det visst. Bytte man då ibland så försvann allt så småningom eller nåt.

Smulan sa...

Men guuud vilken kass säljare! Och där förlorade han en bra kund........

Helena sa...

Dessa jobbiga säljare. Förmodligen lever dem under en jäkla press och ska kanske fundera på att byta arbete :)
Jag skulle nog aldrig gå tillbaks till dem igen efter ett sådant samtal haha.
Kram

Kicki sa...

Jag har också hemkört! Himla bekvämt men ibland lockas man av andra sorter i butiken! Jag har väl haft tre olika säljare med åren och har provat toapapper också. Nu sa jag att jag ska prova att köpa i butik igen för att kunna jämföra...det tyckte hon var en jättebra idé!

anne sa...

Hmmm...Jag undrar om jag hade hemkört eller höll på att beställa från dem, men insåg att de faktiskt var svindyra...Eller vad det nu var...

"Mitt" bästa tvättmedel är Ocean, perfekt för att det är bra och perfekt om man har eksemungar. :)

Emelie sa...

Tråkigt! Jag har precis börjat med ett som heter TvättEx tror jag, miljövänligt och hemkört. Är det samma?