onsdag 10 mars 2010

Trevliga kollegor eller intressant jobb?

Jag har tänkt på det här med arbete. Hur viktigt är vårt arbete? Hur viktiga är våra kollegor?
För min del går de hand i hand, vilket det säkert gör för de flesta.
Jag vill ha ett jobb jag trivs med, ett jobb där jag känner att jag gör nytta och är kreativ. Det har jag.
Jag vill ha trevliga arbetskamrater, det har jag. Jag vet, EK jobbar på samma ställe, men eftersom jag valt att se det komiska i det hela och det faktum att hon inte är en elak person, så har vi väldigt trevligt på jobb.
Hade ni kunnat ha ett jobb som ni bara fick den ena delen av? Antingen ett intressant jobb eller trevliga kollegor. Vad hade ni valt?

15 kommentarer:

Nanna sa...

Trevliga kollegor och tråkigt jobb Måste ju vara bättre än tvärt om !?

Du har en utmärkelse att hämta hos mej :)

Helena sa...

Tyvärr tror jag inte att det räcker endast med trevliga kollegor. Men som med allt annat så gäller det från person till person.

Jag hade ett bra jobb, med GRYMMA kollegor, men det räckte inte då det var alldeles för mycket att göra för EN person. Jag sa upp mig, saknar kollegorna som bara den, varje dag. Det finns nog inget som är helt perfekt. Men jag tror ändå att själva jobbet i sig är viktigare än kollegorna.

Kram

anne sa...

Jag lämnade ett (eller egentligen flera) jobb där kollegorna till största delen var superbra för att det inte fanns några utvecklingsmöjlighetwer för mig. Löften om att andra arbetsuppgifter skulle komma om 1-2 år räckte inte, jag bytte. Nu har jag bra jobb, men skulle önska mig fler kollegor.

Ellinor sa...

Nej, jag tror att båda komponenterna är lika viktiga. Härliga kollegor kan förvisso göra det mest tråkiga jobb, roligt, men i längden behöver man själv trivas och kännas att man utvecklas.

Kram

Dubbelörn sa...

Har haft båda varianterna o för mig finns inte den minsta tvekan. Jobbet är det viktigaste, trevliga kollegor är bonus. Men trevliga kollegor kan aldrig uppväga ett ointressant jobb ;)

Kram

Hemmabloggaren sa...

Trevliga kollegor är nog det viktigaste av allt, sen gör det ju inte ont om jobbet är kul också.

Anonym sa...

Om alternativet är direkt otrevliga kollegor tar jag det trista jobbet. Lite normalgrå människor kan jag fixa men inte att hela dagarna vara med folk som är elaka eller alldeles fel.

Vilda tankar! sa...

Svårt att välja det ena framför det andra.
Men det är nog lättare att stå ut ett tråkigt arbete om man gör det tråkiga med roliga personer.
Gör man roliga saker men alla runt omkring är humorlösa då tror jag att man självdör. Det där roliga jobbet blir snabbt betungande.
Kram

ansepanse sa...

trevliga kollegor, helt visst

Tigris Predikantan sa...

Av egen erfarenhet så väger trevliga kollegor lite mer ... om man fått sluta ett jobb man tyckte om för det fanns för många elaka kollegor så ... blir det det valet. Nu vill jag helst starta eget!
:)

anne sa...

Jag hade anledning att fundera på detta med kollegor idag och deras betydelse, men onekligen också min egen roll i sammanhanget. Jag har återigen idag skapat ett ögonblick av tystnad och sedan...befrielse... som det verkade. Ibland förvånar det mig att det ska vara så svårt att säga som det är och samtidigt hur lätt det är/skulle kunna vara att manipulera folk i den riktning man önskar... Ja, ja.

Cilla sa...

Tittar in för första gången och ville bara säga vilken trevlig blogg du har!!!
Återkommer gärna :0)
Trevlig kväll!!
Mvh Cecilia

Amazingdays sa...

Att trivas på sitt jobb är A och O. Du tillbringar så mycket tid på ditt jobb. Men att gå till jobbet och inte känna något mening med det du gör, inte begripa något det är lika viktigt. Att kunna utvecklas både kompetens, - och socialt är minst lika viktigt. Usch så svårt det är!
Kram

BP sa...

För mig måste det faktiskt gå hand i hand. Det fungerar inte bara med en del... men så är jag ingen karriärmänniska heller.

Miss Juni sa...

Jag tror oxå det ultimata en portion av varje, men tror ändå jag svarar att för min del är KOLLEGORNA viktigast!