onsdag 23 september 2009

Apparater och fjärrkontroller


Vissa saker var faktiskt bättre förr, än om man låter dömossig när man säger så. Tekniska prylar är inte riktigt min grej, de ska bara fungera. Jag menar förr när man ville se en film tryckte man på ON-knappen på tv:n, ställde in den på AV-knappen och satte i gång dvd:n. Idag ska jag sätta i gång tv:n, förstärkaren, dvd:n eller datorn (man kan se på film på båda), hitta rätt kanal på tv:n (finns både input och kanal som måste vara rätt), trycka in rätt knapp på förstärkaren och sätta på dvd:n. Sen måste jag komma på vilken fjärrkontroll som är till vilken apparat. Det var väl inte så svårt? Nä, det kluriga är inte att man kan titta på tv, dvd, spela cd, spela Wii, spela Playstation eller kolla datorn. Det kluriga är att till varje apparat finns en fjärrkontroll och att vad man än ska göra så måste man sätta igång typ alla apparater och sen komma på vilken kanal och input samt hur förstärkaren ska vara inställd till var och en av sakerna som man vill göra.
Jag blir lite frustrerad när jag har allt detta att välja på!
(Jag vet att en av sakerna på bilden är en telefon.)

12 kommentarer:

Beate sa...

Ha, ha, ha!!! Jag kunde inte ha sagt det bättre. Så ser det ut hos oss också. Jag gav redan upp under video-tiden och medger att jag är "Blondie" (fast jag inte är blond utanpå ;-). Maken får sköta det hela för jag helt enkelt inte klara av det. Å vad var det för fel på jogging-TV, man fick åtminstone motion :-)

Gun sa...

Jag håller med dig så mycket!

Miss Upsey Daisy sa...

Vi har lika telefon! Inte samma fö då skulle du kunna svara när det ringer till mig ;-)

Fröken Isakson sa...

Usch ja håller med. Min man är ju i branschen så var har måååånga fjärrkontroller ;). Och är Felix på och pillar på förstärkaren så kan jag omöljigt få ljud i tv....för han har typ tryckt på alla knappar som finns och vi får lugnt vänta tills pappa kommer hem haha. Usch ja, en av och påknapp tack! Kram

Ellinor sa...

Det är precis samma sak här hemma. Vet inte hur många fjärkontroller vi har. Bara tanken på processen att dra igång allt får mig ofta att dra ut på det eller helt strunta i tv:n.
Kram

Petra sa...

hahaha, tantvarning :-) Nä jag skojar, är likadan själv får jag väl erkännna då. Kram

Mrs. S sa...

Helt otroligt vad med prylar det krävs för att sköta prylarna...

Daniel sa...

Gör som jag, ha en tv från -87 å ett nintendo från 92 bredvid... så enkelt å behändigt så!

Mamma med ambitioner sa...

Den enda prylen ja känner igen är telefonen. Vi har likadan. Fjärrkontroller är bland de fulaste jag vet. Plockar undan dem flera gånger varje dag. Vi har en hylla under vårt soffbord, där tycker jag de ska vara. Killarna har gärna dem i handen....... Varför? Känner igen prova på grejen med A. Hugo gjorde likadant för en massa år sedan. Han var med en kompis på judo och oj vad skoj det var. Vi beställde judokläder och skrev in honom i klubben. När han skulle somna på kvällen kröp det fram att han inte ville, men att kompisen inte vågade gå dit själv så han kunde väl bara byta om och sedan titta på. Suck! Kram :)

2BarnsMamman sa...

Vísst har det blivit många fler fjärrisar nu! Verkligen inte lätt att hålla reda på alla. Helt klart var vissa saker bättre förr :)

anne sa...

Sv. Jamen....Sakerna på S (svimning, spyning, skitning) prsakades av något som hände plötsligt!

Britt sa...

Det där är ju helt galet. Tillslut vet man inte vilken som är vilken och läser på fjärrkontrollen vad det står på (typ Samsung, Sony, Panasonic) så man vet vad man styr. Pappas kompis blev frustrerad när han tryckte på knapparna och inget hände...till pappa såg att han hade fått tag i miniräknaren :D