torsdag 17 september 2009

I morgon åker jag till...

  • en huvudstad
  • där bor ca 1150 000 människor
  • stadens kännetecken är ett livligt gatuliv, smala gränder, lummiga parker och breda boulevarder
  • den första borgen byggdes i mitten av 1100-talet
  • det finns två framgångsrika fotbollslag
Vart åker jag i morgon?

  • Kungahuset har nyligen fått tillökning
Rätt svar är Köpenhamn. Dit ska jag åka i morgon. Ni som läst kommentarerna förstår att Anne gissade rätt! :)
BP var den som nämnde Köpenhamn först men i samband med en hel del andra städer.
Kul att ni ville vara med!!!
Angående fotbollen så är det Köpenhamn FC och Bröndby IF (enligt Wikipedia) som är de framgångsrika fotbollsklubbarna.

17 kommentarer:

BP sa...

Om jag kommer ihåg rätt (mmmhhhh) så ska du till Athen. Även om du inte ska just dit så är jag bra mycket avis.
Ha det riktigt, riktigt roligt!!! Ser fram emot "avrapporteringen".

Jess sa...

Det är inte Athen, dit åker jag den 8 oktober.

Petra sa...

Portugal?

Petra sa...

Lissabon menar jag ju naturligvis. Gjorde en blond.

Petra sa...

Bulgarien/Sofia?

Petra sa...

Glasgow, har mera invånare tror jag.
Inte är det väl Stockholm?

Petra sa...

Nu får du berätta!!!!

anne sa...

Jag undrar, jag undrar...Försöker dra mig till minnes tidigare kommentarer (som jag nu inte hittar)...Två framgångsrika fotrbollslag, där säger dottern Arsenal och Chelsea. Om var det inte till London du skulle under hösten, eller var det någon annan...

Jag gissar på London.

BP sa...

Nu tänker jag fotboll: Manchester, Madrid, Lissabon, Warzawa, (Athen var det ju inte), Liverpool, Köpenhamn...
Nej, nu vill jag ha en ny ledtråd... kan ju inte googla 1 150 000 invånare hela kvällen ;-)

anne sa...

1 150 000...Där faller ju London, jag hoppades som att du missat en nolla eller så....

Stockholm? Djurgården och Hammarby?

Men borg?

Ellinor sa...

Jag chansade också på Glasgow men räknas det som en huvudstad?

anne sa...

Madrid har fler invånare. Amsterdam? Där finns fotboll, men borg?

Köpenhamn har gatuliv, men fotboll?

Har inte koll på vem som fått barn, kanske någon dansk rojalitet...

anne sa...

Köpenhamn.

anne sa...

HAHAHAHAAAAA!!!! HAJFAJV TILL MIG!!!!!!

Petra sa...

Vad fan, Köpenham??? FC köpenhamn och vilket är det andra laget?

anne sa...

Dottern var INTE impad av fotbollslagen.

-Meh! sa hon....

BP sa...

Ha, ha, ha!!! Jättekul Jess :-) Det finns ju faktiskt några svenskar som spelar i FC Köpenhamn.
Ja det var då det enda jag visste att Bröndby är ett Köpenhamnslag... typ vad Brommapojkarna är för Stockholm.
Ha det så skönt på andra sidan sundet!!!