måndag 3 augusti 2009

När ska jag veta...?

Idag sökte jag ett nytt jobb, helt nytt, har ingen utbildning för det men jag tänkte: Vad sjutton, jag söker det. Jag har en utbildning men ändå är jag inte säker på att det är det jag vill göra. Vad vill jag göra då? Absolut ingen aning!!! Jag vill i alla fall ha ett kreativt arbete där jag har arbetskamrater. Jag vill ha ett jobb som jag ser fram emot att gå till (visst kanske inte alla dagar). Tänk hur mycket tid man lägger på sitt arbete, då måste man tycka om att gå dit!
Jag gillar många saker med mitt nuvarande jobb, men det är också alldeles för många saker som jag inte tycker är ok.
Jag önskar att jag visste vad jag ville göra, så mycket lättare det hade varit då! ;)
Är ni nöjda med ert jobb? Har ni alltid vetat vad ni ville göra?

9 kommentarer:

Camilla sa...

Usch jag känner igen mig. Som du vet är mitt piss just nu, men hittar inget kul att söka.

Mamma med ambitioner sa...

Så spännande, du måste berätta vad det är för jobb. Jag kände i många år som du, ska jag fortsätta med detta, ska jag plugga lite igen eller? Nu arbetar jag i en f-klass och trivs som fisken så för mig gällde det bara att byta ålder på barnen. Jag håller tummarna för dig. I bland skulle jag vilja arbeta i blomsteraffär eller med inredning men alla arbeten har sin baksida och jag vill absolut inte arbeta kvällar. Kram så länge.

Camilla sa...

F´låt - glömde ju fråga vad det var för jobb du sökt....nyfiken måste man ju vara.

BP sa...

Konst(igt) nog så har jag haft turen att alltid hamna på jobb som jag verkligen kände för och ville ha. Halkade in på ett bananskal (precis som du nu försöker) då jag hade en hel annan utbildning... och jag har aldrig ångrat mig.
Är mycket tacksam över att jag har ett roligt jobb, suveräna arbetskamrater och faktiskt en företagsledning som är duktig.
Önskar di verkligen lycka till.
Tycker du gör helt rätt. Det enda man kan få är ju ett simpelt "nej tack", man förlorar ju ingenting på att söka. Å tänk om det blir ett "ja, tack" :-)

PS. Bra att du sätter mannen i arbete. Njut du bara!!! DS

Anonym sa...

Hej Jess! Ibland känner jag igen mig väldigt mycket i ditt tankesätt, eller så är det kanske så att vi är något sånär jämngamla och har nått en ny milstolpe i livet!? I vilket fall som helst tycker jag om ditt synsätt.

Ps. Ja det var i Halmstad vi var (på fredagen) Ds

Lycka till med ansökningen.

kram

anne sa...

Mitt jobb är helt OK ur många perspektiv, mycket bra ur flera, men att jag hamnade här var frågan om ett banaskal bara...

Mrs. S sa...

Är också lite förvirrad över vad jag vill göra. Ska börja se mig omkring lite och har jag tur kanske mitt drömjobb (vad det nu är...) finns där ute!

Hemmabloggaren sa...

Nä, jag har ingen aning om vad jag vill göra när jag blir stor.

Hoppas du hittar din dröm snart :)

Kram.

Emelie sa...

Jag tror att det är en myt att det man ska "hitta rätt" på det viset att man känner sig hundra procent säker på att det jobb man har är drömjobbet och att inget annat hade varit möjligt. För en del människor fungerar det säkert så men jag tror att det är en ganska liten klick som alltid vetat precis vad de vill och sedan slagits med näbbar och klor för att komma dit. Jag tror att väldigt många känner att deras jobb är okej men att det finns saker och ting där som man vill ändra på eller att man inte vill stanna där för alltid. Många tror jag också har ett jobb som de tycker fungerar utan att det är hela ens liv. För många är nog familjen, fritiden och vännerna det som är viktigast och det man lever för och därmed ser de jobbet som en källa för inkomst och inte mycket mer. Oavsett hur man väljer att leva så tycker jag att det är bra så länge man känner sig tillfreds med det. Men sen OM du vill byta jobb så är det KLART att du ska göra det. Jättebra att du söker även om du inte har utbildning till precis det. Du har jag massor av erfarenhet inom olika områden, lär dig snabbt och är otroligt ambitiös så du skulle klara av vilket jobb som helst tror jag. Se bara till att inte ställa för höga krav på dig själv eller din vilja. Alla älskar inte att jobba. Många kramar!