fredag 23 oktober 2009

Ica-reklamen

Säkert har ni läst om debatten om Icas nya reklamfilm där "Jerry" som har Downs syndrom är med.
Jag har inte riktigt förstått att folk kan bli upprörda av denna reklamen. Varför ska jag bli upprörd? Är det något att bli upprörd över?
"Jerry" representerar en del av vårt samhälle och jag tycker det är viktigt att inte visa bara en sorts människa i tv. Dessutom är det ingen som gör narr av honom och han har säkert frivilligt ställt upp att medverka i reklamfilmen.
Jag vill gärna se vanliga människor i reklamer, med vanliga menar jag alla som representerar vårt samhälle. Det finns långa, korta, smala, tjocka, handikappade, folk med olika diagnoser, folk med olika hudfärg, religon och stil. Fram med vackra, fula konstiga, alldeles för normala människor. För att ta en reklam till sig måste man väl känna igen sig lite i den eller tycka den är rolig. Så fram med mer vanliga människor!

9 kommentarer:

Gun sa...

Jag håller med dig! Den är jätterolig. Alla människor måste ha rätt att synas.

anne sa...

Vet du, det tycker jag också! Jag tror att de som reagerar negativt snarare visar på sin egen obearbetning av vem som hör hemma i TV och vem som inte gör det. Ska vi bara ha dokumentärer om personer med Down´s syndrom och andra funktionshinder? Har inte funktionshindrade humor de också och borde få skratta åt reklam? Ska inte funktionshindrade få se sig i sammanhang där andra, icke-funktionshindrade finns?

Släpp fram dem bara! Förpassa inte folk till dokumentärer när de inte passar in i standardmallen!!!

anne sa...

Sv. NEJ DÅ! Vi njuter av tanken på jul redan nu och planerar litet lätt så KANSKE hinner man göra yttepyttelitet av det man ev vill göra! ;)

Mrs. S sa...

Måste säga att jag inte bestämt mig än. Det beror på vad ICA gör med det sen. Står de bakom tanken att alla är lika eller är det bara ett spel för galleriet? Däremot är jag absolut för att alla ska synas. Men inte om det är för att företag ska försöka vara något de inte är.

BP sa...

Hör du applåden som ekar hela vägen från Täby till Skåne. Tycker reklamen är SUVERÄN:-)
Mera sådant säger jag bara!!!

Ellis sa...

Du har hel rätt, håller verkligen med, fattar inte varför folk blir upprörda.

Mamma med ambitioner sa...

Jag håller med dig. Vi pratade om just denna reklam igår och sama tanke som din kom fram. Kanske är det en del av reklamen just att vi ska påverkas och tänka till.
Ha en bra lördag. KRAM :)

Emelie sa...

Bra inlägg och bra skrivet! Jag håller med helt och hållet!

Sandra på Ön sa...

Jag har faktiskt inte sett reklamen. Ska hålla ögonen öppna i kväll. Tror också att folk tycker om att gnälla lite på ICA ;)