onsdag 21 oktober 2009

Lite tankar om svinis

När jag lämnade flickorna i skolan i morse pratade jag med en av mammorna om bland annat vaccinering. Eleverna i "vår" skola vaccinerades i måndags. Den första statistiken visade att drygt 50 % skulle vaccineras men när jag frågade M hur det såg ut i deras två klasser så var det endast 7 av 57 som inte vaccinerades. I lilltjejens klass var det 5 av 19 som inte vaccinerades.

En som jag känner har blivit utskälld för att hon sa att hon inte skulle vaccinera sig. Hon var inte riktigt klok i huvudet som inte skulle vaccinera varken sig själv eller sina barn. Hon hade till och med mage att säga att om det var en av hennes anställda som inte hade vaccinerat sig och sedan blev sjuk så skulle hon gladeligen nekat dem sjukersättning, fast nu fick man visst inte göra så i Sverige.

En del förfasar sig över hur man kan ge barn vaccinet eftersom det innehåller massor av kvicksilver, vilket sedan visade sig vara lika stor mängd som man får i sig på en vecka av vanlig mat.

Att göra detta valet är inte lätt. Även om jag gjort mitt val är jag fortfarande inte säker på att det var rätt val. Men oavsett vad mitt val är så är det mitt och ingen annans. Jag har rätt att göra det och jag gör det efter vad jag tycker känns rätt för mig. Om det känns helt fel för en annan, då är det rätt val för dem. Men att man ska bli utskälld eller väldigt i frågasatt för sitt val tycker inte jag är rätt. Låt alla göra sina egna val och respektera varandra för det.

11 kommentarer:

Ellinor sa...

Detta är ju i högsta grad ett personligt beslut och det finns inget rätt och fel. Det är upp till var och en vad man väljer och det borde alla respektera. Blir så arg när jag läser hur andra människor beter sig ibland- vuxna människor!
Kram

Gun sa...

Jag håller med dig. Jag kan förstå resonemanget, att man ska göra det för andras skull, tex om man jobbar i vården eller med människor på annat vis. Men samtidigt, är man av den tron att vaccinet av någon anledning inte är bra så kan man inte tvingas till vaccinering. Alla bestämmer över sin egen kropp.

Mary sa...

Bra rutet! Vi lever i en demokrati där ju en av grundpelarna är just yttrandefriheten och rätten till en egen åsikt.

Miss Upsey Daisy sa...

Det är verkligen inte svart eller vitt. Jag är väldigt kluven men kommer troligen göra det av två anledningar. Dels betalar jobbet.. men även att jag har ett stundade marathon i faggorna och jag har inte tid att bli däckad... Men annars hade jag nog inte gjort det faktiskt. Svårt!

Gun sa...

Sv: Det är självklart okej!! Bara kul ju..:D

Daniel sa...

Personligt ja.

Ingen bör bli utpekad för att ha eller inte ha gjort en vaccinering.

Alla gör vi våra val i livet.

Mamma med ambitioner sa...

Gillar ditt inlägg. Skulle kunna kopiera det rakt av. Jag blir så arg på de som tror sig veta bäst. I detta fallet kan vi ju välja och låt oss då göra det. K :)

BP sa...

Håller med den "ambitiösa" mamman... men är kluven själv måste jag säga.

Emelie sa...

Ja ve och fasa vad folk har åsikter om detta. Jag stängde av för ett tag sedan, förmodligen som en konsekvens av att jag inte har barn. Mitt beslut påverkar ju bara mig själv (och i värsta fall halva min arbetsplats förvisso, haha) men jag tycker det är väldans skönt att slippa ta det ansvaret just nu i alla fall...

Hemmabloggaren sa...

Jag blir inte klok på det här med vaccineringen. Ena dagen bör alla vaccineras, nästa dag är det farligt!! Hur man än gör känns det som att man gör fel.

anna sa...

Hej vännen. Jag är precis där du är i ditt tänkande. Det är inget lätt val, hur skulle det kunna vara det när det gäller våra älskade barn. Man hör så mycket runt omkring framtagandet av vaccinet?! Jag tycker precis som du, ingen har rätt att döma någon annan. Mina flickor ska vaccineras och valet var inte lätt, MEN, jag /vi tog det beslutet fattat av och med kärlek och tron på att vi gör det för deras bästa.
kram på dig