onsdag 28 oktober 2009

Tankar om svininfluensan

Nu i dessa svininfluensatider står det nästan dagligen någonting om svininfluensan, antingen är det någon som dött, med eller utan vaccin eller att många personer på samma ställe insjuknat eller så står det om personer som är inlagda på sjukhus med svininfluensan. Är det inte något av detta så är det någon form av undersökning angående influensan.
Alla de här skriverierna gör ju att folk blir rädda, både för influensan och för vaccinet. Svininfluensan har fått enorm uppmärksamhet i media. Vi blir rädda för folk som hostar och nyser, vi spritar allt för att inte bli sjuka, vissa personer tränger sig före i köerna för vaccinering.
Visst är det bra att få mycket information om detta och det gör ju även att människor börjar tänka mer på sig själv och andra. Tänk om media hade tagit upp hur många som dog av rökning varje dag, hur många som blir sjuka i till exempel KOL. Hade de haft samma effekt på människor? Hade fler slutat röka? Hade fler tänkt på sin omgivning? Hade folk rusat till vårdcentralerna för att få hjälp?
Rökningen var bara ett exempel, människor dör varje dag av olika sorters sjukdomar som ofta inte nämns. Jag har ingen statistik på vad jag säger nu men jag tror att under året som gått så har det dött fler människor i cancer, hjärtsjukdomar och bilolyckor än vad det gjort i svininfluensan.
Jag menar inte att man inte ska prata om det utan att man i så fall ska lägga lite fokus på annat också.

6 kommentarer:

Gun sa...

Jag håller med dig, det skulle behövas fokus på annat också. Det påstås ju att det hjälper, att vara noga med handtvätt osv men det får inte gå till överdrift.

Mamma med ambitioner sa...

Jag är så trött på allt om denna svininfluensa, blä!!
Hörde en dag några av mina kolleger prata om alla de som inte vaccinerat sig och hur ego de var. På bordet i pers rummet låg dagens metro med just detta ämne som rubrik. Jag tog en promenad i stället, köpte ett choklad och tänkte på hur vackert väder det är.
BASTA!!!
Kanske skulle man chocka dem och börja prata om hur många som dör av rökning varje dag. :)

BP sa...

Jag hade inte kunnat säga det bättre själv (igen). Vem tjäner på svinis:
1. Läkemedelsbolagen
2. Kvällspressen som ökar sin försäljning, för jag MÅSTE ju bara veta vilka de där 114 biverkningarna är. (Aftonbladets löpsedel idag)
3. Privatläkarna (140:-/besök) av folk som är förkyld.
Börjar spy snart... och har nästan bestämd mig för att inte vaccinera mig. Inte för att det spelar någon roll ... de har iaf inget vaccin hos min husläkare.
Suck säger jag bara.

Mary sa...

På vinterhalvåret är det influensan som gäller (vad hände med fågelinfluensan?) och på sommarhalvåret blir vi skrämda med fästingar, brännmaneter, solens strålar och hälsofarliga badvatten. Hemska/skrämmande saker säljer fler lösnummer än puttinuttiga, så är det bara.

Ellinor sa...

Jag håller med dig, jag tycker verkligen att media sänt ut fel signaler i den här frågan och många har säkerligen blivit skrämda av deras vinkling.
Bra inlägg!
Kram

Herta sa...

Håller med. Känner mig inte helt bekväm med dessa skriverier om svininfliensan hela tiden.