onsdag 21 oktober 2009

Mina gröna fingrar...


Hemma hos mig överlever inte många gröna växter. De som klarar sig är lätträknade. Orkidéer av olika slag brukar trivas hos mig.

Garderobsblommor (vet inte det riktiga namnet) trivs inte jättebra (vilket syns på de ljust gröna bladen, för er som inte vet ska de vara mörkgröna). För ljust placerade kanske?

Pengablomman (vet inte heller namnet på denna) klarar sig väldigt bra hos mig. Växer så det knakar faktiskt!

Plastblommor klarar sig mycket bra de också, frånsett allt damm...

Jag är givetvis väldigt nöjd med att jag fixar dessa blommor men ibland vill man ju ha lite variation. Min fråga till er är: Har ni tips på en lättskött blomma? Den ska klara sig att inte bli vattnad på tre-fyra veckor, aldrig eller sällan bli omplanterad, inte få någon extra näring och helst inte växa för fort (som om det skulle kunna hända under dessa förutsättningarna) men ändå.
Finns det något för mig eller ska jag hålla mig till de jag har?

8 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Hihi jag har precis samma blommor. Orkideer funkar här också och sen de med tjocka tjocka blad hihi.

Mysigt spöklikt på bloggen. Buhuu!

Kramisar Linda

Petra sa...

Vilka fina blommor och vad fint du har gjort det på bloggen. Kram

Mamma med ambitioner sa...

Lilla hjärtat!
Du ska nog hålla dig till de blommorna du har. Kanske kunde du trycka in en och annan kaktus. Fast jag skulle nog kunna klara mig med enbart orkideer de är vackra, lättskötta och dekorativa.
Kram :)

Annelie Johnsson sa...

Hej!
Hittade hit via hemmabloggaren, kikar runt lite. Ha en skön onsdag!
Mvh
Annelie

Kristina sa...

Åhléns. Det var den jag tipsade om i inlägget där du bad om tips :-)

Ang blommor, jag slarvar också med mina men de trivs nog ganska bra ändå. Pelargoner tycker jag klarar sig bra utan vatten, de är tåliga. Ja, inte helt så klart :-)

Ellinor sa...

Jag har i princip bara orkidéer här hemma samt någon grön sak som liknar din pengablomma lite fast ändå inte. Den vattnar jag typ aldrig men den är ändå alltid grön och fin :)
I köksfönstret har jag även bergonior. De behöver vattnas ganska ofta men är för övrigt väldigt tacksamma.
Lycka till!

BP sa...

Ha, ha, ha...
1. Du måste ha gröna fingrar - att få orkidéer att överleva i mera än en vecka är "talang".
2. Dina kriterier gäller hos oss med och då kan jag varmt rekommendera:
- novemberkaktus
- Twister
- glasblomma
- sidenblommor (som attraherar ännu mera damm än plast, så sådana har jag inte.

Anonym sa...

hehe, orkidéer is the shit!