söndag 11 oktober 2009

Aten!



På plats i Grekland. Det var 29°C i skuggan, härligt men svettigt! Här är vi på väg till Akropolis. (Jag är glad även om det inte syns på bilden)
I Aten bor det ca 4,2 miljoner invånare.

De två bilderna är från den gamla Olympiska Stadion som byggdes 1896 inför de första moderna olympiska spelen.

Här är universitet för konst där bland annat Platon står som skulptur utanför ingången.

En liten katolsk kyrka som låg inklämd runt moderna våningshus.

En grek. Det var vad min man svarade när jag frågade varför han tagit denna bilden! ;)

Här nedanför en bild från poolen på taket av vårt hotell. Kullen ni ser långt bort är Akropolis.

Akropolis
Akropolis förstördes av den persiska storkungen Xerxes I på 480-talet f. Kr. och efter det byggdes Akropolis på nuvarande område år 467-406 f Kr. Akropolis ligger på en kulle som är 156 m hög. Akropolis betyder akros=högt beläget och polis=stad.

Dioysosteatern byggdes 500 f. Kr. med plats för 17 000 åskådare.

Utsikt från Akropolis.

Detta är en bild på Parthenon som byggdes år 447-432 f. Kr.

Utsikt från Akropolis.


Detta är Erechtheion, ett tempel som byggdes år 421-405 f. Kr och ligger på Akropolis.

20 kommentarer:

Gun sa...

Gud vad mysigt och fint. Jag skulle gärna åka dit. Jag har varit på Kkreta man det är allt vad gäller Grekland.

Camilla sa...

Oj vad du är upplyst nu ;) Var är shopping bilderna och festbilderna ????

Kram

Jess sa...

sv Camilla: Blev ingen shopping och inget festande...
Du trodde nästan på det, eller hur? :)

Mary sa...

Vad ni verkar ha haft det skönt. Fina bilder, speciellt den på "Grek". Ha ha ha!
När jag har läst dina tidigare bilder, med början av den på sovrummet så läste jag rubrik Multimedia massage, som i att det fanns en massa Überbra multimediagrejor så att det blev som massage för själen eller så (du lever dock med en prylbög av högre mått). Därför fattade jag inte hur övriga två inlägg också kunde heta det. Förrän jag läste lite noggrannare och såg att det var Meddelande som det stod. Dyslexi light, eller?
Välkommen hem förresten ;)

Mrs. S sa...

Ser härligt ut!

anne sa...

Så härligt, vilket väder och en massa turistande! Hann ni med andra väsentligheter som affärder och barer och restauranger också!?!

Jess sa...

sv Maria: Hahaha, skrattade gott åt massagen! ;)
Kul att du tyckte greken var rolig! ;) Det tyckte vi också!!

anne sa...

Sv. Om ca 4 veckor, blir "bara" en lång weekend, jobb i två dagar men nog ska en del annat hinnas med också, med eller utan jetlag! :)

Mamma med ambitioner sa...

Jättefina bilder. Athen är verkligen en stad jag vill besöka.
Köpte du ngt kul?
Kram Kristina

Anonym sa...

Vilka unerbara bilder!!
Det ser ut som om ni hade det kanon, och mycket intressanta platser har ni också besökt ;-)

Petra sa...

Tack för alla underbara bilder. Det verkar helt underbart. Kram

Helena sa...

Det ser ut som att ni har haft det helt underbart. Man är allt lite avis, fast inte på ett elakt sätt :)

BP sa...

Woowwww, vilken härlig rundtur i Aten. Nästan så man inte behöver åka dit. Fel: dina bilder inspirerade att besöka Greklands huvudstad. Tack du!!!

Sandra på Ön sa...

Vilka fina bilder och vad vackert det är!

Fröken Isakson sa...

Ser underbart mysigt ut, nu vill jag VERKLIGEN åka till Aten. Och vilket mysigt hotell ni verkar bott på. Kram kram och tack för titten på de fina bilderna.

2BarnsMamman sa...

Vilka fina bilder! Och vad härligt det ser ut att kunna vara ute i linne och få njuta av sol och värme! Särskilt idag när det är riktigt grått och kallt här!

Hoppas du har en bra vecka även hemma! Kram kram

Pjoltas sa...

Jag gillar bilden på greken!
=)

anne sa...

Vad har hänt idag förutom att du njutit av semesterbilderna? :)

anna sa...

Jasso, tikanis?
Bra hoppas jag efter en sådan härlig weekend. Längtar tills det är min tur nästa vecka.
kram på dig

Emelie sa...

Åh underbara bilder och vad härligt med så mycket historia och kultur. Jag hade lätt kunnat gotta ner mig i det en helg nu. Ja, jag har ju redan gjort det en gång men varför inte igen. Ni verkar ha haft det bra!

Kram