torsdag 10 juni 2010

Konstiga regler

När jag var liten fanns det en massa konstiga regler.
Man fick inte:

  • bada efter man ätit, man var tvungen att vänta i två timmar annars kunde man få kramp i vattnet och drunkna
  • man fick inte göra konstiga grimaser eller titta i kors för då kunde ansiktet fastna i det läget för alltid
  • man fick inte kittla någon för mycket för då kunde den som blev kittlad börja stamma eller, ve och fasa, bli stum
  • om en fot "somnade" fick man absolut inte ta hårt eller stampa i golvet för att foten skulle vakna, nej, nej då kunde man bryta benen i foten
  • man fick inte dricka coca-cola för då fick man svarta stumpar som tänder
Vad fick ni höra som barn, som inte var sant?

21 kommentarer:

Malla sa...

haha precis de där grejerna fick jag höra :)

Tigris Predikantan sa...

Detta har hängt med väldigt länge ... nu när ungarna har tillgång till massor med fakta på Internet så får man höra "sanningen" från de *ler*!

Hörni sa...

Några av de där punkterna fick jag höra, men inte alla. Mina föräldrar har inte varit såna att de tutat i oss en massa tok, men vissa saker trodde man ju verkligen att det var sant, som att inte bada när man ätit.

BP sa...

Har hört precis samma skrönor, fast inte coca-cola varianten. Detta beror troligen på att jag aldrig fick denna dryck... mmmmhhh

Daniel sa...

precis så fick jag höra oxå! å att man blir helt svart i magen av kaffe!

Rut-Knut-Tjut sa...

Samma saker som du fast inte det med somnad fot :)

2BarnsMamman sa...

Även jag fick höra dessa saker! Undrar vad vi lurar i våra barn?! Kram kram

Vilda tankar! sa...

Det var samma här.
När Oscar var liten la vi en av hans tappade tänder i ett glas coca cola för att se om den skulle försvinna.
(uppäten av cocacola monstret) Efter en vecka var den brun och äcklig, lite mindre men inte borta.

Fortfarande får jag höra barnen säga: min mamma säger att man inte får bada...
- Vad skall jag svara?
- inte gärna: mamma ljuger
så jag säger: jaså kan det vara så?

De hänger kvar de där skrönorna - det är kanske som med trollen i skogen - man skrämmer barnen för att de inte skall göra något dumt och farligt.

Hoppas cup & övernattning går bra.
Kram Monica

Mamma med ambitioner sa...

Ha vad kul att bli påmind om detta. Det mesta var det samma för mig, kan inte komma på något annat just nu men jag ska fundera.Vad duktig du är med kilona, jag tror att just detta är poängen, att det går sakta framåt. Grattis!
Jag är också ledig i morgon, det blir skolavslutning med lillebror. Mysigt!
Ha en skön fredag och lördag med fotbollstema. Jag ska hålla tummarna för tjejerna.
Kramis Kristina
Ps jag gillar också ljusstaken du visade.

Milla sa...

Ha ha, precis alla de punkterna fick jag också höra.

Man skulle äta äpple och dricka avslagen coca vi magont.

Åt man mycket morötter fick man bättre syn.

Någon tänkte på en när man hickade.

Åt man mycket smör fick man vackra ögon.

Vi ses väl på marknaden;) Kram

Anonym sa...

HA ha japp å man överför det till sina barn...
Helt otroligt - förra veckan så jag åt kidsen att inte bada i poolen efter dom ätit. kom på mig själv hur larvigt det låter :)

/ Fia

Afrodite sa...

Hihi...samma som du, typ. Och att tungan skulle bli svart om man svor...och säkert en massa annat dumt. Att tomten fanns på riktigt...men det har väl alla fått itutat i sig...=)
Kram och godmorgon!

Petra sa...

Exakt dessa saker fick jag också höra! Kram

Fröken Isakson sa...

Haha känner igen det precis :D. kramen

Anonym sa...

Njaäe, mina föräldrar hade lite andra hyss för sig. Pappa lurade i mig att alla passagerare var tvungna att ducka för att komma under en speciell järnvägsviadukt med bilen. Det gör jag fortfarande om jag kör där.

Helena sa...

Ungefär samma regler som hemma hos mig :)

Kram

anne sa...

Om jag inte gick och kissade (när mamma tyckte att jag skulle göra det) då skulle jag få horn i pannan.

Och om jag inte höll mig hemma i trädgården då skulle zigenarna komma och ta mig (snacka om fördomar!!!).

mon amie sa...

hahahahaha...dessa känns igen! kram

Heidi sa...

Hahaha...precis så var det!! Min mans syster skelade som liten o deras mamma trodde på riktigt att det berodde på att hon hade kollat i kors o att ögonen fastnat där..hahaha...

Ellinor sa...

Haha, jag känner igen alla förmaningar ovan :)
Kram

Emelie sa...

Haha, ja du vet ju vad jag hörde. Men det där med kittlandet kommer inte jag ihåg!