onsdag 15 juli 2009

Svininfluensan

Hur orolig ska man egentligen vara över svininfluensan? I början var jag inte särskilt orolig, media förstorar alltid upp allting när det är nyhetstorka. Jag tänkte att de som blir sjuka kanske är de som har sämre immunförsvar och att man fick ge dessa personer vaccin. Nu ser jag att man ska erbjuda alla vaccinet i höst. Hur farlig är svininfluensan och behöver man vara rädd?
Fågelinfluensan förstorades ju också upp, men det blev inte den epidemi som de förutspått.
Det dör tusentals människor om dagen i andra sjukdomar (som går att bota), borde man inte ge dessa människor vaccin?
Ska ni vaccinera er?

4 kommentarer:

Emelie sa...

En vecka kommer att gå så snabbt så snabbt! Hoppas att jag kan distrahera dig lite ikväll. Ibland kallar du ju mig för M ändå ;)

Emelie sa...

Oj, jag kommenterade på fel inlägg, menade att kommentera på nedanstpende.

Men apropå svininfluendan så är det ju ingen som i Sverige har blivit särskilt sjuk, det finns medicin och man får baar vara i karantän i 7 till 10 dagar sen är det över. Däremot i länder där det inte finns medicin eller är varmare kan det vara farligare att bli sjuk som med alla sjukdomar. Som jag har förstått det kommer det att bli obligatoriskt att vaccinera sig i höst, inte för att det är särskilt farligt men för att det kommer att kosta samhället betydligt mer om det skulle bli en pandemi med medicin och sjukhuskostnader än vad det kostar med vaccin. Du behöver nog inte oroa dig, det är ju inte lönt, som du säger, det finns så många andra sjukdomar att oroa sig för också i så fall.

Kram

Emelie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
skurupåsa sa...

känner som dig, ska man bli rädd eller? Att gamla och sjuka drabbas oroar inte mig men när unga friska människor blir dåliga så blir jag också lite orolig. Får se hur det utvecklar sig innan man bestämmer om man ska vaccinera sig eller inte.