måndag 1 februari 2010

Grammatikhjälp!

Jag läste för ett tag sedan om att vi blir sämre och sämre på grammatik. Framför allt ungdomarna i skolan. Då tog de fram en ny metod för att hjälpa dem förstå.

Substantiv - ord som du kan sätt jävel eller fan efter, till exempel: dörrjävel, soljävel och kattfan.

Adjektiv - ord som du kan sätt skit framför, till exempel: skitsnygg, skitbra och skitfull.

Verb - ord som du kan sätta utav bara helvete efter, till exempel: köra utav bara helvete, springa utav bara helvete och handla utav bara helvete.

Hoppas ni nu alla vet vad ett substantiv, ett verb och ett adjektiv är! :)

12 kommentarer:

Afrodite sa...

Hahaha...nytänk i grammatikens värld!!! Jag gillar det! =)

Daniel sa...

hehe super!!

Jag lärde mej multiplikationstabeller genom snuskiga visor som en cool lärare lärde oss...

så idag när jag ska räkna ut vad 9 ggr 7 är så nynnar jag på snuskevisan

Allt för att lära säj! ;)

Mary sa...

De grammatiska ramsor som jag fick lära mig i låg- o mellanstadiet sitter fortfarande som ett rinnande vatten. Nördigt, men bra.

Mamma med ambitioner sa...

Jag föredrar nog den gamla varianten men bara det har ngt gott med sig så är jag inte den som är den.....

Vilda tankar! sa...

Som svar på detta tips kan man inte använda något annat ord än adjektivet: skitbra!
Nu har jag full koll!
Kram

Helena sa...

Perfekt hahaha :)
Man har ju änna glömt bort det mesta sedan man gick i skolan...

Gun sa...

Hahaha! Vad bra! Jag kan det där redan som rinnande vatten, men ungdomarna kanslke behöver lite nytänkande:)

anne sa...

Jamen det var ju rent underbart!!!!!

Mrs. S sa...

Det här ska jag spara till Storebror...

Ellinor sa...

Haha, ja kanske är detta mer till hjälp än de exempel de traditionella grammatikböckerna har.
Kram

BP sa...

Perfekt, det ska jag komma ihåg:-) Dagens skratt!!!

Fröken Isakson sa...

Haha perfekt! Bra komihågare :).kram