onsdag 29 februari 2012

Det där med förebilder/idoler

Idag funderade jag på det här med att ha förebilder eller idoler. Som barn/ungdom hade jag en hel del idoler och även en del förebilder. Vuxna som jag såg upp till och tänkte att "Så där vill jag vara när jag blir stor". Man såg på dem med respekt och de inspirerade mig. Frågan i dag är om man fortfarande har idoler och förebilder i vuxen ålder?

Jag har ingen idol längre, jag nöjer mig med att uppskatta någons musik eller en skicklig skådespelare, men idoler på det där dyrkande sättet har jag inte längre.
En förebild då? Jag kan faktiskt inte säga att jag har det. Jag skulle gärna vilja ha en och tänka att så där vill jag vara när jag "blir stor".

Varför har förebilderna "tagit slut"? Är det för att jag själv är vuxen och allt det rosaskimrande runt en människa liksom försvinner när man har levt ett tag. Är det för att man vill att en förebild ska vara så nära perfektion som möjligt och att man i vuxen ålder insett att det inte finns perfekta människor?

Har du en idol eller förebild? Eller känner du som jag att de liksom "tagit slut"? Om du har en, kan du inte skriva och berätta om det?

Mina idoler på 80-talet

22 kommentarer:

Anna sa...

Förebilder och idoler är borta, jag kanske har blivit idol själv :)
När man var yngre hade man ju idoler hela tiden men är allt borta.
Kram

4U2 sa...

Nej, ingen idol längre. MM var min idol när jag var ung men som du skriver så förändras vi nog med ... hmmm, åldern. Tror jag. Jag ser upp till vissa och respekterar men idoler är de inte.

Vilda tankar! sa...

Alla mina väggar i mitt flickrum var såklart fulla med ABBA - bilder. Annifrid var min idol men det var en herrans massa år sen. Sen dess har jag mest tyckt att andra kan vara väldigt stiliga och den tjusigheten har jag nog vid olika tillfällen kunnat tänka mig att ha själv.
Men någon annans personlighet har jag aldrig velat ha!

Kicki sa...

Yazoo gillade jag också:)
Idolerna var många och även idag;) Mixat gammalt och nytt, både människor och musik!

Ama de casa sa...

Jag hade ABBA som idoler. Sen splittrades dom och sen, ja, då tog dom väl slut...
:-)

Mallan sa...

Det där med idol har jag släppt för länge sedan! Däremot har jag en förebild, men det är främst i arbetslivet som jag "använder" mig av honom. Privat så har jag väl nått den gränsen av mognad så att jag helt enkelt trivs med att bara vara jag? :-) Kram

Anonym sa...

Idoler, njaäe, jag vet inte men jag vill bli som min mamma och pappa. Låter kanske knäppt men de var båda så bra människor.

Tingeltangel sa...

Förebilder har jag faktiskt fortfarande. Yrkesmässigt. Personer som jag tycker gör ett bra arbete, som uppmuntrar och utbildar andra osv. Då eftersträvar jag att ta efter deras goda sidor. Jag försöker också vara en god förebild för mina yngre kollegor. Fast jag vet inte om jag alltid lyckas. Jag har också varit mentor för studerande och på så sätt försökt vara en positiv förebild.

Idoler däremot klarar jag mig utan så här på äldre dagar. Jag tycker inte mina barn/ungdomar ser ut att ha idoler på samma sätt som vi hade. Det finns så mycket att välja på så jag tror inte de fastnar lika hårt för någon som vi gjorde.

mammaxtre sa...

Mina idoler som ung var ABBA. Jag var alltid Frida. Väggar och tak i mitt rum var tapesterade med bilder. Härliga tider!

Under anställningsintrevju år 2005 fick jag en fråga om kvinnliga förebilder. Mitt svar blev då Anna Lind, Oprah Winfrey och Maria Borelius. En fin föebild idag tänker jag att Kristin Kaspersen är. Jag tror att hon har fått jobba hårt i sitt liv för att nå sina mål. En annan förebild är min svärmor. Hon är en makalös kvinna. Således har jag några förebilder trots att jag är 40 + :-)

Ha det fint

Diana sa...

Förebild... näää. Däremot har jag länge haft sjukt mycket respekt för vissa personer, typ läkare, lärare, chefer etc. Det är först på senare tid som jag insett att de är mänskliga med. :)

Emelie sa...

Nej jag tror varken att jag har haft idoler eller förebilder någonsin i mitt liv på det sättet. Jag har ju alltid gillat kultur och tyckt mycket om musiker och skådespelare och så men idoler...nej faktiskt inte. Möjligtvis har jag beundrat personer som arbetat med saker som jag drömt om och jag har haft extremt många drömmar om olika yrken eller sysselsättningar.

Jag tycker att det är coolt med människor som vågar satsa på det de drömmer om oavsett om det är att resa jorden runt, bygga sitt drömhus, starta eget, ta ett flygcert eller börja ett nytt jobb.

Sen är ju du min idol förstås, det är väl det man har storasystrar till? ;)

Förresten, jag är jätteglad för alla underbara saker vi fått till Carla, det var verkligen inte så jag menade!

Kram

BP sa...

Har nog aldrig haft "kändis-idoler", om man bortser ifrån Dino Zoff som målvakt i Italiens mål;-)

Idag har jag en idol, japp det har jag. En hjälte utan dess like - för mig alltså - och det är cancersjuks bästa vännen N.

Hörni sa...

Nä, jag har inte en enda idol. Men förebilder har jag många. Människor som jag beundrar och vill var lik. Men mest jobbar jag så att vara så lik mig själv som möjligt.

Malla sa...

Nej idag har jag ingen idol/förebild (förutom mig själv höhö)
Men som liten var det The Pinks och sen Nirvana, sen tappade jag väl hoppt om de där idolerna när han sköt sig.

Anonym sa...

Jag kan känna mig imponerad och skulle vilja vara lite mer som andra när jag hört dem tala, t ex i en föreläsning. Men förebilder, nja, det har jag nog inga längre...

Petra sa...

Förebilder har jag och det är mina föräldrar.

Malin sa...

När jag var yngre var det Carola som gällde. Idag kan jag fortfarande tycka att hon har grym röst och att hon är duktig på scenen. Ett band jag gillar är Takida. Dels för bra sångröst och bra låtar men kanske ännu mer för att de satsade egna sparkapital för att spela in en platta, för att de är omtänksamma och plockar upp folk på scenen som ser ut att vara klämda vid scenkanten.

Jag gillar människor som tror på sig själva, vågar köra sitt race och samtidigt vara ödmjuka och omtänksamma mot människor i sin omgivning. Oavsett om man är offentlig person eller inte.

J.Valley sa...

Idol förr:Marilyn Monroe(kanske ingen bra förebild men snygg o mystisk)
Förebild förr:Vet inte kan inte komma på.??
Idol idag:???
Förebild idag:Starka,duktiga självständiga kvinnor som tex. Lottie Knutsson,Meryl Streep,Christina Stenbäck!
Förebilder är även par som ror i hamn sina förhållanden...sagt av en 42-årig singel med massor av tips o råd att ta med in i nästa förhållande.Gissa om jag har observerat många av mina par vänners förhållande!!

J.Valley sa...

Idol förr:Marilyn Monroe(kanske ingen bra förebild men snygg o mystisk)
Förebild förr:Vet inte kan inte komma på.??
Idol idag:???
Förebild idag:Starka,duktiga självständiga kvinnor som tex. Lottie Knutsson,Meryl Streep,Christina Stenbäck!
Förebilder är även par som ror i hamn sina förhållanden...sagt av en 42-årig singel med massor av tips o råd att ta med in i nästa förhållande.Gissa om jag har observerat många av mina par vänners förhållande!!

J.Valley sa...

Idol förr:Marilyn Monroe(kanske ingen bra förebild men snygg o mystisk)
Förebild förr:Vet inte kan inte komma på.??
Idol idag:???
Förebild idag:Starka,duktiga självständiga kvinnor som tex. Lottie Knutsson,Meryl Streep,Christina Stenbäck!
Förebilder är även par som ror i hamn sina förhållanden...sagt av en 42-årig singel med massor av tips o råd att ta med in i nästa förhållande.Gissa om jag har observerat många av mina par vänners förhållande!!

J.Valley sa...

Idol förr:Marilyn Monroe(kanske ingen bra förebild men snygg o mystisk)
Förebild förr:Vet inte kan inte komma på.??
Idol idag:???
Förebild idag:Starka,duktiga självständiga kvinnor som tex. Lottie Knutsson,Meryl Streep,Christina Stenbäck!
Förebilder är även par som ror i hamn sina förhållanden...sagt av en 42-årig singel med massor av tips o råd att ta med in i nästa förhållande.Gissa om jag har observerat många av mina par vänners förhållande!!

J.Valley sa...

Men oj hjälp vad hände??Förlåt ... gillar att kommentera men detta var ju lite överdrivet haha!!