lördag 18 februari 2012

Lite tankar om bloggandet

Det är alltid roligt att höra era åsikter om saker så därför har jag nu lite frågor om bloggande och då främst om kommentarer.
Jag erkänner, om jag inte hade fått en endaste kommentar hade jag inte tyckt det varit roligt att blogga. Att få feedback på sina inlägg är så roligt. Om de är långa eller korta spelar liksom ingen roll. Så därför undrar jag nu:

Du som har en blogg:
Om du får en kommentar, går du in till den bloggaren och lämnar en i retur?
Om du får kommentarer från en bloggare vars blogg du inte vill läsa av någon anledning, struntar du då i att lämna en kommentar?
Om man inte får någon kommentar tillbaka på ett tag (av en blogg man har haft utbyte med ett tag) men själv lämnar kommentarer, ska man ta det som om att det är "slut" med bloggisen?
Lämnar du ditt svar på en kommentar i din egen blogg eller lämnar du den i bloggarens blogg, med förutsättning att det finns en blogg?
Struntar du i kommentarerna, du vill bara skriva för att få ur dig dina tankar?

Du som inte har en blogg:
Vill du få svar på din kommentar i det inlägget du skrev kommentaren?

Så tyck till nu! :)

23 kommentarer:

Ellinor sa...

Eftersom inlägget handlade om just kommentarer, känns det ju som om man måste kommentera *haha*

Hade det inte varit för utbytet och feedbacken hade jag med största sannolikhet inte fortsatt att blogga. Det är kontakten med alla andra fina bloggare därute som gör det så roligt!
När någon kommenterar hos mig, går jag oftast in på denna persons blogg för att svara. Om det inte finns någon blogg, har jag i något fall svarat i mitt eget kommentarsfält. Dock svarar jag aldrig på kommentarer så som "hej, fin blogg, besök gärna min!" Det ger mig liksom ingenting...

Hoppas du får en fortsatt fin dag!

Kram

Diana sa...

Jag gör som så att får jag en kommentar av en som har blogg så går jag in och svarar hos den personen. Jag kommenterar alltid ett inlägg hos personen om ett nytt kommit ut och sen skriver jag ett "sv: bla bla". Gillar inte när personer bara svarar, det är ego.
Har personen ingen blogg svarar jag under det inlägget som de kommenterat under.
Jag tycker det är jobbigt med de bloggar som lämnar svar i sin egen blogg, jag läser så många bloggar att det inte är möjligt för mig att gå tillbaka och kolla hos alla om jag fått svar.

anne sa...

Kommentarer är det bästa med bloggandet! Utan kommentarer, inte mycket till blogg. Men! Jag hinner ju inte numera och därför har antalet in och utgående kommentarer blivit till ett minimum, men det är ju som det är, ett utbyte. Jag försöker återvända så ofta som möjligt till mina äldsta bloggvänner, men saknar självklart många andra.

Jag svarar i den andres blogg. Visst är det trevligt att följa en kommentarsdiskussion med bloggaren inblandad också, men så ryckigt som mitt bloggande/kommenterande är så missar jag massor. Där har FB sina fördelar.

Evis sa...

Hmmm , jag är ju rätt så ny på att ha blog men jag brukar svara den som skrivit i min blog , men det kanske är fel för som Diana skriver att man kanske aldrig går tillbaka och kollar svaret ... Men att svara den på den andres blog blir ju konstigt då det blir under något helt annat , eller är jag dum och blond , är ju ingen van bloggare ännu , men kommentarer är ju kul och det vill man ju ha i massor :) kramar

Kicki sa...

Jag märker att jag får fler kommentarer om jag gör ett inlägg om dan jämfört med den här veckan då det har blivit få, och då får jag färre med kommentarer, precis som om man glöms bort!
Om någon frågar mig något så brukar jag svara i dennes blogg och ibland också i min (samma fråga)!
När jag är med i fotoutmaningar så går jag alltid in till dem som kommenterat hos mig...
Jag har min blogglista och det är klart om jag inte har bloggat på ett tag så missar jag ju en del!
Kramelikram
PS: Jag håller med, visst är det roligare om man får kommentarer!:)

Petra sa...

När någon kommenterar hos mig så går jag in och gör en kommentar på bloggen. Självklart ibland så har man inte möjlighet eller tid men det händer sällan.
Ställs en fråga så skriver jag oftast i den som frågades blogg.

BP sa...

1. Ja det gör jag alltid.
2. Nej, faktiskt inte. Returnerar kommentaren, men återvänder inte.
3. Här var det knepigt. Det är ju inte så lätt för en heltidsarbetande att lämna kommentarer (se Anne) eller en sexbarnsmor till exempel. Men om inläggen är intressanta, så kommenterar jag.
4. Aldrig i min egen blogg. Å jag aldrig tillbaka heller till den andras blogg för att läsa. Jag jobbar heltid;-)
5. Klart man vill ha feddback, gärna kvalitet i kommentarerna också. Nej, jag skriver inte av mig, men det är såååååå många därute som gör det som terapi och enda kontakt med omvärlden, vilket jag tycker är väldigt bra!

jessica, mamma i Familjen vanlig sa...

Vet inte hur jag hittade hit men första gången var för väldigt länge sen och sen har jag missat en mapp med mängder bloggar. Jag lämnar nästan alltid kommentarer, kanske inte varje dag om på de jag läser ofta. Svarar gör jag i stort sett bara i personen som frågars blogg (konstig mening). Och oftast tittar jag in hos dem som besökt mig men visst är det tråkigt när man ofta kommenterar på en blogg men aldrig får kommentarer tillbaks, då brukar jag faktiskt sluta läsa den. Fast inredningsbloggar är ju ett undantag, de är sällan intresserade av min blandblogg med massa barntjafs!
Tyckte ditt fb-inlägg var kul - var förutom det du skrev i inlägget skriver man om på fb?? Jag brukar ju länka vissa blogginlägg dit.

Helena sa...

Kommentarerna är viktiga för mitt bloggande!
Går gärna in till de som kommenterat mig, kanske inte direkt men när det är något inlägg jag känner är intressant och passar mig.
Sen erkänner jag att jag kunde gjort det oftare, särskilt eftersom jag är snabb på att gnälla på andra att de inte kommenterar hos mig. Särskilt vänner som inte har en blogg, rätt som det är sitter man på en fest och de säger det läste jag på din blogg!
Va?? Har du läst min blogg??
Det känns som de smyg tittar utan att ge sig till känna.
Det är ju så klart helt OK men det hade varit roligare om de kommenterat.
Så efter ditt "superbra" inlägg så ska jag skärpa mig för jag vill oxå ha många kommentarer!!!!

Malla sa...

¨jag bloggar helt klart för feedback och kommentarer, det är ju det roligaste! :D
om ngn frågar ngt och själv har en blogg brukar jag svara på dennes, om det inte är så att jag fått väldigt många frågor då brukar jag göra ett helt egen inlägg.
om personen inte har en blogg men ställer en fråga svarar jag i samma inlägg, om ett svar krävs.

i mån av tid försöker jag att gå in till nya om nya lämnat kommentarer hos mig.
om det skulle finnas ngn bloggare som jag inte gillar, som kommenterade hos mig, skulle jag ändå besöka tillbaka då och då :)

om ngn plötsligt slutade kommentera men jag fortsatte besöka och kommentera den personen skulle jag nog undra om jag skrivit ngt fel...:S

personer som bara ha one-way-communication på sin blogg tycker jag är skittrist. Att alltså skriva sina inlägg, svara på kommentarer i sin blogg och inte alls besöka tillbaka - då svalar verkligen mitt intresse.

Sen kan jag förstå om jag kommenterar hos ngn som har 30.000 besökare om dagen att den personen kanske aldrig nånsin svarar på mina kommentarer.

jag har själv väldigt svårt att hinna med men jag försöker :)

Therese sa...

Jag brukar kika in hos dem som kommenterar hos mig, men inte alla. Är det någon som ställer en fråga så svarar jag givetvis och då i dennes blogg då det kan vara svårt att komma ihåg vart man varit alla gånger *ler* Sedan har jag ett gäng på blog lovin som ajg betar av ett par ggr i vecka och läser ikapp, dvs kommenterar inte i alla inlägg, men nått iaf och det oavsett om dessa personer kommenterar hos mig eller ej. Kram kram!

Therese - Femstjärnigt sa...

Många frågor, haha :)
Jo men jag går alltid in och läser hos dom som har kommenterat hos mig och lämnar en kommentar i retur, lika så hos dom jag kanske inte vill läsa men då brukar jag inte återkomma liksom :)

Slut och slut...jag vet inte. Jag läser dom bloggar jag tycker om och lämnar avtryck även om jag inte får någon kommentar tillbaka.

Svar lämnar jag inte på min blogg utan hos bloggaren jag fått frågan av :)

Klart jag vill ha kommentarer! Feedback är ju halva grejen med bloggen :)

Kramar

4U2 sa...

Många frågor! Men ja, jag älskar att få kommentarer, skulle ljuga om jag sa tvärtom :) Senaste tiden har det bara blivit svårare att lämna kommentarer hos vissa där man skall skriva de där orden som av ngn anledning blivit svårare och längre så jag som har en seg dator kommer snart att få svårt att lämna kommentarer just där. Visst är jag ss men vill göra annat än bara sitta vid datorn med extremt invecklade "jag är ingen robot ord"!
Finns en sorts kommentar jag inte gillar och det är när de ber er besöka deras sida i gengäld för att de besökt min ???

Tack för ordet! Ha en fin kväll!

Mallan sa...

Det är jätteroligt med kommentarer och tycker jag om dennes blogg som lämnat kommentaren så kommenterar jag tillbaka. Svara på frågor i kommentarer gör jag i min egen blogg. Jag har mina favoritbloggare som jag besöker och kommenterar hos, även om de inte kommenterar hos mig.
Hade jag fått 0 kommentarer på varje inlägg så hade jag ändå fortsatt blogga för jag bloggar för att jag själv tycker det är kul :-)

Jeanette sa...

Självklart vill jag ha kommentarer på mina inlägg, det är ju det som gör att man får lite kontakter via bloggen.
Ang svaren så gör jag lite olika. Om det är en fråga så svarar jag i frågarens blogg, men om det bara är en kommentar som jag kommenterar tillbaka så gör jag det i min blogg.

Kram

Tingeltangel sa...

Jag tror inte jag skulle fortsätta blogga om jag inte fick kommentarer. Ibland tycker jag det är tråkigt att så pass få av dem som besöker bloggen lämnar en kommentar. Men det kanske beror på att jag är ganska dålig på att kommentera själv. Det är svårt att hinna med.

Jag svarar på kommentarer eller frågor i den "andres" blogg. En del som ställer frågor är anonyma och då brukar jag ibland svara i ett senare inlägg. Jag tror inte någon hittar svaren om jag skriver dem bland kommentarerna i min blogg.

Jag försöker vara artig och svara alla, oavsett om jag gillar bloggen. Men jag är nog inte lika snabb då.

Ha en fortsatt skön helg. Trots konstigheterna i röstningen. :)

Kram.

Anonym sa...

Jag brukar försöka gå på returbesök. Är det en blogg som inte känns som en för mig blir det kanske bara ett besök. De mer bekanta och bloggvännerna tittar jag in hos så fort jag hinner. Ibland kommenterar jag oftare ibland räcker inte tiden men jag hoppas ju att t ex du vet att det mer handlar om min tidsbrist att jag inte skriver nåt på varje inlägg. Det går lite upp och ner.

Det där om att liksom säga upp bekantskapen undrar jag också över. Hur vet man om någon gjort det och hur gör man själv för att liksom visa att "vi passar inte ihop"? Ingen aning, jag kommenterar där jag vill och hinner kommentera, så får det bli.

curlingmamman sa...

Ge och ta tycker jag :) Kikar alltid in hos dom som har varit hos mig.
Det är ju mysigt med kommentarer, ca 15% kommentarerar hos mig varje dag!kramis och ha en fin söndag!

Hörni sa...

Jag går på returbesök så mycket jag hinner och orkar. Tyvärr mer sällan numera, jag har inte samma lust längre.
Kommentarer och bloggvänner är viktiga, utan dem skulle jag inte finna någon anledning alls att blogga, så jag försöker hinna kommentera runt lite då och då men har ständigt dåligt samvete för att det blir alltför sällan.

iLLi sa...

Jag räknar aldrig med att få kommentarer faktiskt! Blir alltid så glad när jag väl får det! Och speciellt när man märker att någon faktiskt är intresserad av att följa en vad som händer. Trots att man känner ibland att man vissa perioder är urtråkig! (typ nu!)
Jag läser oftast bloggarna (din ex) från mobilen nu mer då jag inte hinner med att sitta framför datorn med en liten virvelvind hemma. Och då är det så krångligt att kommentera. Tänker jämt att jag ska gå in på datorn sedan men... Minnet, ja det där minnet är inte så bra längre! :-)

Men visst gör kommentarer allt så mycket roligare! Och det är roligt att följa de man nu följt under så många år!
(Fy skäms på mig som inte alltid lämnar kommentar fast jag tänkt det!)

Kram!
L

Ama de casa sa...

Jag är fullständigt förvirrad i mitt kommenterande. Halkar efter ibland och då känns det stressigt med att "hinna ifatt".

Går på återbesök till alla, utom "fin blogg"-kommentarerna. Det känns ju som spam..

Men jag ÄLSKAR att få kommentarer, och jag har turen att få rätt gott av den varan.
Utan kommentarer skulle det inte alls vara lika kul att blogga. Hade nog gett upp för länge sen då :-)

Ama de casa sa...

Jo, och dom som saknar blogg svarar jag i kommentarsfältet.
Förut svarade jag alla hos mig och gick på återbesök till dom med bloggar. Men det blev för mycket...
:-)
Vissa tappar man bort under vägen. Det bara blir så. Inte att man har blivit osams eller så, dom har bara "ramlat bort" ur hanteringen.

Allt mellan Himmel och Potatisåker sa...

Intressant...
Jag svarar inte så mycket på direkta kommentarer, men försöker hålla "linjen varm" hos dem som kommenterar hos mig. Sen har jag ju mina favoriter som jag kommenterar mer hos... Jag kan absolut bli bättre på att kommentera!