måndag 9 november 2009

Måndagsfunderingar

Har ni tänkt på hur många arga personer det finns i vår närhet, hur många lättretade människor det finns? Jag tänker på det ofta när jag är ute och kör eller handlar. Många tar ingen hänsyn till andra människor, bara de är först, bara de får sin del så bryr man sig inte riktigt om andra. Många är inte hjälpsamma.
Jag minns när jag var i en affär, A var liten. Jag ställde mig i kö till kassan, satte upp min korg på "uppackningsstället" och tog ur mina två saker. Då är kassörskan tvungen att gå från kassan för att leta upp ett pris, jag märker att det tar lång tid och tar A under ena armen och mina två saker i andra och byter kö. När jag väl står i andra kön ropar mannen i kö ett att jag glömde en sak. Jag tittar på mina saker och säger:
-Nej, jag fick allt med mig! med ett leende.
-Du glömde sätta korgen på rätt plats! Tycker du att någon annan ska behöva städa efter dig!?
Han såg väl att jag hade ett litet barn med mig, ingen vagn och tyckte ändå att jag skulle springa tillbaka för att flytta korgen 20 cm åt vänster. Visst det var jag som gjorde fel, men om det störde honom kunde han, för att vara en trevlig medmänniska, ställt den rätt.
Behöver man verkligen bli upprörd över detta, för det var han! Han riktigt kokade.

Jag var på en föreläsning med Kay Pollack, en härlig människa, enligt mig. Jag köpte även hans två böcker "Att välja glädje" och "Att växa genom möten". I de böckerna finns många tänkvärda meningar. Här är en som passar till ovannämnda episod:
En människa som mår bra har aldrig behov av att attackera eller förlöjliga en annan människa.

12 kommentarer:

Mrs. S sa...

Vilket bra citat! Det stämmer nog till 100%

Gun sa...

Vilket bra citat. Det kan vara skönt att tänka på när man blir attackerad av någon som är sur.

David Svensson sa...

Jag hörde något liknande häromdagen av en kund som alltid är på gott humör. "Jag är så upptagen med att vara lycklig att jag inte hinner med att vara otrevlig och sur."

Vilda tankar! sa...

Så sant!
Har läst båda böckerna, de är vägledande på många sätt. Och får en verkligen att tänka till.
De borde alla människor läsa!
Ha det bra!

Emelie sa...

Håller helt med och fasar för att man ibland kan vara en sådan där surkart.. Det är ju så uppenbart att det är när man är lite ledsen eller mår dåligt som man inte klarar av att vara glad och positiv. Man får trösta sig med att de där människorna inte mår bra och därför är otrevliga. Jag försöker alltid att tänka på att inget blir bättre för att man är sur eller arg utan snarare om man är hjälpsam och vänlig i situationer då det inte förväntas av en. Då kan man sprida mycket glädje och sådant smittar av dig (hoppas jag). Fast vissa fall verkar hopplösa, som en gubbe på jobbet. Jag försöker alltid säga hej med ett stort leende på läpparna, ändå har jag ALDRIG fått ett leende tillbaka, bara mutter. Men åt andra kan han le och vara trevlig...skumt.

Kramar!

Afrodite sa...

Usch vilken surgubbe! Bitter!
Och vilket bra citat! Som man önskar att fler hade anledning att efterffölja!
Kram på dig! =)

BP sa...

1. En rak höger hade suttit bra där. Yes!!!
2. Var på Kay Pollacks föreläsning ifjol och när man lyssnar på honom är allt så himla lätt... och självklart helt enkelt. Dessutom är han ju världens bästa föreläsare som verkligen lyckas prata "just till dig".

Sandra på Ön sa...

Håller med om det. Man har ingen anledning att gnälla om en sådan sak och då handlar det säkert om att han var bitter och vrång på hela sig själv.
Var och lyssnade på Kay Pollack i fjol, han är så bra. Har inte läst hans böcker, men bör verkligen göra det. Kram S.

margit sa...

Hej du! Jag har boken att välja glädje... min dotter lånade och läste... men nu har jag ställt mig i kö för att låna den som talbok..kan lyssna på den när jag åker bil till min Lasse. Resan enkel tar 45 minuter.. Kram till dej!

Ellinor sa...

Tyvärr möter man sådana här personer allt för ofta tycker jag, men det ligger verkligen någonting i dina slutord. Värt att tänka på.
Kram

Ellinor sa...

Tyvärr möter man sådana här personer allt för ofta tycker jag, men det ligger verkligen någonting i dina slutord. Värt att tänka på.
Kram

skurupåsa sa...

Motsatt sak hände mig i mataffären när jag skulle betala och upptäckte att jag inte fått tillräckligt med pengar med mig och sa att jag fick lägga tillbaka ananasmelonen. Mannen bakom mig sa, ananasmelon, låter spännande, jag tar den. När jag sedan kom hem och packade upp mina kassar så låg min ananasmelon där. Har alltid tänkt att så skulle jag också vilja göra mot någon annan nån gång.