onsdag 1 december 2010

Dag 8 - ett ögonblick

Det jag tänker på när jag läser rubriken är déjà vu, ni vet, ett ögonblick då man tror sig varit på samma plats som man är på just nu och upplevt samma sak tidigare.

Det är inte ofta jag får déjà vu men det händer då och då. Det är en märklig känsla.

Det finns många olika förklaringar till déjà vu och det är ingen som vet säkert.
Jag tycker det är spännande och vill inte riktigt tro på förklaringen att hjärnan inte hinner med att registrera eller registrerar samma information två gånger, utan tycker det verkar mer spännande att tro som hinduerna, som tror på reinkarnation, att det är minnen från ett tidigare liv.
Vill du läsa mer, läs här.


16 kommentarer:

Diana sa...

För några år sedan fick jag det jätte ofta, nu var det ett bra tag sedan. Hrm, undras varför ödet inte gör så mot mig nu... Läskigt.

Hörni sa...

Det är spännande sånt där, jag vet inte vad jag tror, för jag har en tendens att tro att det finns förklaringar på det mesta, men jag kan alltid ändra mig.

Sv: Hahahaha, det var bara kul ju. :D

Tess sa...

Jag har råkat ut för det några gånger och det är verkligen som du skriver en märklig känsla! Men väldigt spännande!
Kramar

Fröken Isakson sa...

Oh yes mycket mer spännande att tro som hinduerna :D. Vilken underbar banner du har. kram kram

Rut-Knut-Tjut sa...

Det är ibland man får de där ögonblicken. Och det behöver inte vara speciella händelser, utan bara vardagliga. Märkligt är det iaf. Kram

Hörni sa...

Sv igen: Hahahaha, ja kanske bäst jag låter det växa ut igen...;D

2BarnsMamman sa...

Jag håller med dig om att det är mer spännande att tänka att allt inte kan förklaras så rationellt. Lite mystik kan behövas i livet!

Så julfint du har härinne! Kram kram

BP sa...

Det är konstigt att du tänkte på déjà vu faktiskt. Tänk hur många tolkningar det finns för ögonblick.
Å visst har man varit med om déjà vu några gånger.

Ha en bra första december och fortsätt krya på dig!

anne sa...

Jag är tråkig, jag litar på hjärnan.

anne sa...

Sv. Spionfilmen!??!

Hahahaaaa-det var det värsta! :)

Heidi sa...

Jag tycker sånt är jättespännande :) Tror på att vi levt tidigare o kommer leva igen!

Vilda tankar! sa...

Det är en konstig känsla och det händer inte mig särskilt ofta heller. Att vi skulle ha levt tidigare och kommer att leva igen hade varit skönt att tro men där bråkar logiken med mig. Det verkar vara för bra för att vara sant!
Krya på dig - skönt att bli tillsagd ordentligt att vara hemma och ta det lugnt annars kämpar man på och har svårt att känna sitt eget bästa!
Kramar!

Nadia sa...

Nä du den satt fint! :-) Vad trevligt! Hej Jess! (:

Emelie sa...

Åh jag håller med, det verkar så mycket mer spännande...det var en rolig teori men jag tycker visserligen ofta att verkligheten överträffar både tro och dröm. Tänk vad häftig och komplicerad vår hjärna är!

mon amie sa...

Det där är ett intressant ämne. Och spännande!

Ellinor sa...

Ja, det är verkligen ett spännande fenomen det där med déjà vu...Precis som du väljer jag att tro på den mer mystiska, hinduiska förklaringen.
Stor kram