onsdag 15 december 2010

Julklappar och kaniner


Jag tror att jag är klar med alla julklappar!!!
Håller på att packa in dem nu.


Det var några som undrade över kaninerna. Här ser ni var de håller till i trädgården.
De bor i lekstugan där väggar och golv är isolerade.
De kan vara ute året om. Läste faktiskt att de klarar kyla bättre än värme.
Det viktigaste är att de har ett ställe där det är torrt och där det är lä. Mycket hö är annan viktig sak.
De tar på sig en tjock vinterpäls under vintern. Det allra viktigaste att tänka på är att inte ta in kaninerna överhuvudtaget under vintern. Ändras temperaturen till plusgrader börjar de med en gång tappa sin vinterpäls och då fryser de ihjäl när de kommer ut.

Det var inte riktigt meningen att det skulle bli en hel föreläsning om kaniner, men jag var riktigt orolig för dem förra vintern och trodde de skulle frysa ihjäl, men de klarar sig bra.

10 kommentarer:

4U2 sa...

Hum, kom att tänka på: varför vi inte byter till vinter päls? Hur skulle det se ut då?

Emelie sa...

Ja det kunde ju faktiskt vara så att ni helt var tappade bakom en vagn och bara inte fattade att kaninerna inte kan vara ute jämt... (förresten heter det jämt eller jämnt i det sammanhanget? Jag blev riktigt osäker nu)

Kram

Anna sa...

Jag är också snart klar, körde shoppingrace :)
Gulligt med kaniner ju :)

Klart du får låna bilden :)
Kram Anna

Hörni sa...

Vad fint kaninerna har det, egen lekstuga och allt. :)

Sv: Menar du vad jag gör rent ugnen med? Jag smetar såpa överallt, drar på till 100 grader, låter svalna, och skurar med en svamp.

Tess sa...

Men så fint kaninerna har det!
Min förra kanin bodde bara ute på sommaren i en jättefin bur. En natt vaknade vi att ett skrik. Ser en stor uggla runt buren. När jag kommer ut så har ugglan tagit kaninens ena öra!!!
Fattar inte hur det gick till. Tar upp min stackars skärrade kanin och bär med mig in. Den sprätter till i min famn när vi väl är inne och jag tappar den. Den faller illa och bryter käken! Stackars lilla Sven. Det var inte hans dag kan jag säga.
Kramar

Daniel sa...

Nra att stackars fina pupuna klarar sej över vintern!

Mamma P sa...

Jahaa, då förstår jag varför grannarna inte tog in kaninerna förra vintern.

anne sa...

Du har slagit in julklapparna...! Vi har precis börjat ackumulera julklappar så sakteliga...

Visst klarar sig kaninerna och era ser ut att ha rena lyxtilvaron! :)

BP sa...

Det är väl roligt att få lite info om kaninerna. Hade inte den blekaste. Tack Jess!

PS. Tänkte faktiskt på dig och kaninerna då jag såg världens största hare i innergården imorse. Jag vet, konstig association men... DS

Ellinor sa...

Jag har alltid haft mina kaniner ute, året om. Under vintern har vi dock bytt ut "markburen" till en på ben samt att vi ställt den i ett lite mer skyddat läge. De är djur som är anpassade till att vara ute och inte tvärt om :)
Kram