torsdag 2 december 2010

Dag 9 - min tro

Jag är med i Svenska kyrkan och kommer troligtvis vara det tills jag dör. För mig är inte kristendomen en tro där jag ber till Gud. Jag tror inte Gud kan hjälpa mig, men jag kan förstå att han kan vara en tröst för många. Jag tröstas hellre av någon som finns på jorden, någon jag kan se.
För mig är Bibeln en berättelse som har blivit en bestseller. Man kan ana uns av sanning men eftersom Bibeln inte skrevs förrän långt efter Jesus dött har nog berättelsen spätts på ordentligt, såsom berättelser alltid gör när de berättas vidare.

Jag tror på något, om det är universum, människan själv eller Gud, det vet jag inte.
Anledningen till att jag vill vara med i Svenska kyrkan är att den kristna tron och dess högtider är ett kulturellt arv för mig. De kristna högtiderna är viktiga för mig, de känns bra och trygga.
Jag tycker om att man döps in i gemenskapen, att du gifter dig i kyrkan och att du begravs där.
Man tillhör och känner tillhörighet.

Kanske är jag en hycklare som är med i Svenska kyrkan utan att tro riktigt på Gud.
En tvivlare som inte gärna vill släppa taget.


11 kommentarer:

Diana sa...

Jag är med mest för att hjälpa till att bevara kyrkobyggnader och sånt. Fast jag velar i vad jag ska göra... känns som lite hykleri precis som du skriver.

Sv: Nej maten är inte alls som här hemma. Såg inte något som det minsta påminde om det man får här.

Mollan sa...

Attans, du tog orden ur munnen på mig om bibeln ;) Vad ska JAG skriva nu då? Haha, kram ha en bra dag =)

Fröken Isakson sa...

Håller med helt och hållet. Kram kram

Tess sa...

Håller med jag också!
Får jag lägga upp dig som bloggtips inne hos mig?
Kram

Rut-Knut-Tjut sa...

Jag håller med jag med! Men det är helt ok att vara sån tror jag.

Kram

Bloggande 4barnsmamma sa...

Åh så juligt och fint här är:)!

Anna sa...

Ja jag är kristen men går inte kyrkan, min man är muslim fast han är lika mycket muslim som jag är kristen=noll
Kram Anna

Vilda tankar! sa...

Det där kunde jag inte sagt bättre själv.
Varje jul berättar jag sagan om Jesus födelse för mina förskolebarn med hjälp av små figurer.
Det finns ingen berättelse som de fascineras så mycket av som den. De leker Jesus i krubban hela december men jag är noga med att berätta att man får tro vad man vill. Frågar de mig vad jag tror så svarar jag att jag inte riktigt bestämt mig än!
Alltihop är helt enkelt en fin tradition!
Kram & krya!

Hörni sa...

Det var en fin beskrivning av hur du känner för tro och kyrkan. Jag kommer nog inte heller att gå ur. Även om jag inte är troende så tycker jag om mycket av det kyrkan gör för människor.

Heidi sa...

Det där med tro är svårt för mig, jag skulle gärna gå ur kyrkan men min man har skrämt upp mig om att jag kommer blir "straffad av Gud" då..haha..o han är inte heller direkt troende. Tror att många skulle be till Gud i vissa svåra lägen som ett sista halmstrå. Annars tror jag på ett liv efter döden, på tidigare liv o andar (spöken).

Herta sa...

Ingen annan har rätt att ha synpunkter på vem som har den "rätta tron" Människor kan inte ha synpunkter på det, det handlar bara om den enskildes förhållande till Gud, tror jag.